nasr nasr .

nasr

مال اکلوژن دندان

مال اکلوژن چیست؟

آکلوژن اصطلاحی است که به معنای بایت یا همان قرارگیری دندان‌های بالا و پایین روی هم اشاره دارد.کامپوزیت در رشت به طور معمول، دندان‌های فک بالا طوری قرار گرفته‌اند که یک فاصله افقی نرمالی با دندان‌های فک پایین دارند.
همچنین، فاصله عمودی آنها طوری است که قسمتی از دندان‌های فک پایین را می‌پوشانند. زمانی که اصطلاح مال آکلوژن مطرح می‌شود، منظور این است که مشکلی در آکلوژن بیمار به وجود آمده است. این بدان معناست که دندان‌های بالا و پایین بیمار به درستی در یک راستا قرار نگرفته‌اند.
مال آکلوژن بسته به وضعیت قرارگیری دندان‌ها، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در اکثر بیماران، این مشکل با درجه خفیف بروز پیدا می‌کند.

علل وقوع مال اکلوژن

معمولا بروز مال اکلوژن به دلیل عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود، اما بروز آن می‌تواند دارای دلایل محیطی نیز باشد.. به طور کلی دلایل بروز مال اکلوژن عبارت‌اند از:

دلایل ارثی همانطور که گفته شد، مال آکلوژن اغلب به صورت ارثی بروز پیدا می‌کند. اندازه و شکل فک می‌تواند در بروز این مشکل تاثیر زیادی داشته باشد. همچنین، برخی از نقایص مادرزادی در ایجاد چنین مشکلی نقش دارند. به عنوان مثال، یکی از عواملی که می‌تواند احتمال ایجاد مال آکلوژن را افزایش دهد، شکاف کام و لب است.
مکیدن انگشت دست این عادت رفتاری نادرست می‌تواند با تحت تاثیر قرار دادن رویش دندان‌های دائمی، سبب بروز مشکلاتی در سلامت دهان و دندان شود.
استفاده طولانی مدت از شیشه شیر یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سبب بروز مال اکلوژن شود، استفاده طولانی مدت از شیشه شیر است.
برخی از عادات دوران کودکی برخی از عادات ممکن است تا سنین بالاتر نیز باقی بمانند. به عنوان مثال، برخی از کودکان عادت دارند زبان خود را به دندان‌ها و کام فشار دهند. این عادت به مرور زمان سبب بروز مشکلاتی می‌شود.
از دست دادن زود هنگام دندان‌های شیری افتادن زودهنگام دندان‌های شیری ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، در اثر پوسیدگی یا ضربه‌ای که به دندان وارد می‌شود، احتمال افتادن زودهنگام آن وجود دارد.
در این صورت جای خالی دندان، باعث حرکت دندان‌های مجاور شده و بی نظمی و ناهماهنگی‌هایی در وضعیت دندان‌ها ایجاد می‌شوند. این اتفاق می‌تواند عوارض بسیاری را برای کودک در سنین بالاتر ایجاد نماید. در این شرایط معمولا دندانپزشک متخصص از فضا نگهدار برای حفظ سلامت دهان و دندان کودک استفاده می‌کند.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به طور کلی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت آن وارد کرده و سبب بروز انواع مال اکلوژن شود.
تروما به فک و صورت گاهی اوقات یک حادثه مانند تصادف و یا ضربه در بازی و یا مسابقات ورزشی می‌توانند باعث تغییراتی در موقعیت دندان‌ها و یا فک شوند. همچنین، گاهی استخوان فک در اثر این حوادث دچار شکستگی می‌شود. در صورتی که ترمیم و جوش خوردن آن به درستی صورت نگیرد، احتمال بروز مال آکلوژن بالاتر می‌رود.
بروز برخی از تومورهای دهانی گاهی اوقات برخی از تومور‌های دهانی با آسیب به بافت‌های دهان و دندان علاوه بر ایجاد انواع مال اکلوژن‌، سبب بروز آسیب‌های جدی‌تری می‌شوند.
وجود دندان اضافه در دهان گاهی به دلایل مختلف، ممکن است یک دندان اضافه در دهان رویش پیدا کند. این اتفاق مطمئنا نظم طبیعی دندان‌ها را بهم زده و سبب بروز مال آکلوژن می‌شود.
وجود دندان نهفته در صورتی که یک دندان به صورت نهفته باقی مانده باشد، ممکن است شرایط خوبی برای دندان‌ها به وجود نیاورد. به عنوان مثال، دندان عقل می‌تواند به دندان کناری فشار وارد کرده و سبب آسیب و حتی تغییر موقعیت آن شود.
وجود دندان با شکل غیر طبیعی گاهی اوقات، دندان‌هایی در دهان رویش پیدا می‌کنند که شکل طبیعی خود را ندارند. این موضوع سبب می‌شود دندان‌های مقابل نتوانند به درستی روی آنها قرار بگیرند و آکلوژن بیمار دچار مشکل شود.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/


ترمیم نامناسب برخی از مواقع نیز، دندانپزشک سبب بروز چنین مشکلی می‌شود. به عنوان مثال، ترمیم‌های دندانپزشکی باید طوری انجام شوند که شکل طبیعی دندان را داشته باشند. در غیر این صورت، دندان مقابل نمی‌تواند مثل سابق در شیار دندان دیگر قرار بگیرد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۵:۰۵ توسط:nik موضوع: نظرات (0)