ثبت علامت به صورت اجباري
ثبت علامت به صورت پيشفرض اجباري نيست اما ثبت برخي از علامت ها طبق قانون اجباري است كه در اين مقاله به آن مي پردازيم. اخذ كارت بازرگاني فوري طبق ماده ي 30 قانون ثبت علامت تجاري مصوب سال 1386، علامت و نام تجاري عبارتند از:
الف) علامت يعني هر نشان قابل رويتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
ب) علامت جمعي يعني هر نشان قابل رويتي كه با عنوان علامت جمعي در اظهارنامه ي ثبت معرفي شود و بتواند مبدا و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا يا خدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي كنند متمايز سازد.
ج)نام تجاري يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص كننده ي شخص حقيقي يا حقوقي باشد.
به موجب قانون، ثبت علامت تجاري، اختياري است مگر در مواردي كه دولت آن را اجباري نمايد. لذا، ثبت علامت تجارتي مطابق آئين نامه ي آن اجباري نيست. يعني اگر كسي علامت براي كالاي خود انتخاب كرد و استعمال نمود و آن را به ثبت نرسانيد قانون وي را الزام نمي كند.
ليكن براي اين كه محصولات صنعتي و تجارتي هر تجارتخانه مشخص و معلوم شود، تجار علامتي اختيار و اجناس خود را تحت آن علامت رواج مي دهند. فايده ي آن اين است كه مشتري به محض ملاحظه ي علامت مي داند كه اين محصول متعلق به تجارتخانه يا كارخانه ي مورد اعتماد او مي باشد. استعمال علائم تجاري به قدري رواج دارد كه مشتري فقط با ملاحظه ي مارك، مبادرت به خريد جنس مي نمايد. بدون اين كه سازنده ي آن را و يا تاجري كه علامت متعلق به او است بشناسد.
مثلاً روغن نباتي با علامت«سه گل» و يا صابون «لوكس» و يا چاقو كه علامت «تصوير دو آدم » دارد و به محض ارائه ي آن مشتري مي داند كه جنس مورد نظر او است، ولو اين كه كمپاني سازنده ي آن را نشناسد. بنابراين علامت تجارتي به خودي خود معرف جنسي است كه حاصل دسترنج و زحمت سازنده ي آن است و به اين جهت نبايد اشخاص ديگر از آن سوءاستفاده نموده و به نام خود و به ضرر صاحب علامت در آن مداخله نمايند.
علامت تجارتي چون معرف كالاي تاجر است، امروزه اهميت اقثصادي پيدا كرده و كسانيكه محصولات و كالاهاي فروشي به بازار عرضه مي كنند آن ها را با علامتي مشخص مي سازند كه بازرگانان ديگر حق استعمال آن علامت را در كالاهاي مشابه ندارند. اصطلاح نصب يك علامت بر روي كالا در بند (2) ماده ي 9 كنوانسيون پاريس براي حمايت از مالكيت صنعتي به معناي نصب يا الصاق يك علامت به كار رفته است.
به موجب اين بند از ماده ي مذكور، هر محصولي كه داراي علامت صنعتي يا تجارتي و يا نام تجارتي غير قانوني باشد، هنگام ورود به كشورهاي اتحاديه كه در آن كشورها اين علامت يا نام تجارتي از حمايت قانوني برخوردار مي باشد توقيف خواهد شد.طبق بند (2)فوق الذكر،توقيف همچنين در كشوري كه علامت گذاري غير قانوني در آن صورت گرفته است يا در كشورهايي كه محصول در آن وارد شده است به عمل خواهد آمد.
بنابراين چنانچه گفته شد، مطابق قانون ثبت علائم تجاري اختياري است، مگر در مواردي كه دولت آن را اجباري نمايد. تبصره ي ماده ي يك قانون ثبت، ثبت علائم و اختراعات مواردي را كه دولت، داشتن و ثبت علامت تجاري را كه اجباري و از قاعده ي فوق مستثني دانسته اعلام كرده و در اجراي اين تبصره تصويبنامه ي مورخه 3/2/28 هيئت وزيران ثبت علائم كالاهاي زير را اجباري كرده است:
داروهاي اختصاصي (اسپسياليته) مورد استعمال طبي يا بيطاري
مواد غذايي كه در لفاف و ظروف مخصصوص باشند.
نوشيدني ها و آب هاي گازدار
لوازم آرايش كه براي استعمال مستقيم بر روي پوست انسان به كار مي رود.
لذا به موجب اين ماده، تمام اجناس دارويي و طبي و مواد غذايي مذكور در آن آيين نامه، اعم از آن كه در داخل ايران ساخته و يا در خارج ساخته و وارد كشور شود و در بازار تحت اسم مشخصي كه بر روي برچسب آن زده مي شود به معرض فروش قرار گيرد بايد داراي علامت صنعتي يا تجارتي ثبت شده بوده و در روي برچسب نكات زير تصريح شود:
اسم تجارتي و نشاني سازنده ي جنس با قيد كشور مبدا
شماره ثبت علامت در ايران
بر اساس ماده ي 2 اين آيين نامه،علامت و مشخصات بالا بايد قبل از به معرض فروش قرار دادن جنس ،روي اجناسي كه از خارجه وارد شده قيد گردد.همان طور كه در ماده ي 7 آيين نامه آمده است،برچسب مقرره در ماده ي 1 بايد طوري الصاق شود كه نتوان آن را از روي لفاف يا ظرفي كه در آن جنس به معرض فروش گذاشته مي شود به سهولت برداشت و تنظيم آن بايد به طريقي باشد كه نام كشور مبدا و نام و نشاني سازنده علامت و شماره ثبت و از زماني كه وزارت بهداري اعلام كند شماره و تاريخ اجازه ي فروش در ايران خوانا باشد.تمام اين نوشتجات كه بر روي برچسب الصاق شده به اجناس خارجه ممكن است به زبان بيگانه باشد ،استعمال زبان فارسي نيز اختياري خواهد بود.
بر اساس آيين نامه ي فوق الاشاره،در سال 1342 وزارت اقتصاد آگهي اي را تحت عنوان (آگهي وزارت اقتصاد) راجع به اجراي مقررات آيين نامه نصب و ثبت اجباري علايم صنعتي بر روي اجناس دارويي، خوراكي و آرايشي صادر كرده است. به موجب اين آگهي، كليه ي داروهاي اختصاصي مورد استعمال طبي يا دامپزشكي، مواد غذايي، آرد هاي مخصوص، چاي هاي مختلف، كاكائو، شكلات، آب نبات، پنير، مربا، ترشي، كره، روغن هاي مختلف، مشروبات الكلي و غير الكلي، آب هاي معدني يا گازدار، شربت، آبجو، آب ميوه، لوازم آرايش و وجاهت كه براي استعمال مستقيم بر روي بدن انسان به كار مي رود مانند: صابون، خمير، پماد، پودر، محلول، عطريات، ادكلن اعم از آن كه در داخل ايران ساخته و يا در خارج ساخته و يا در خارج ساخته و وارد كشور مي شود بايستي با برچسبي كه داراي علامت صنعتي يا تجارتي ثبت شده موجود باشد، به معرض فروش گذاشته شود.
بر روي برچسب بايد اسم تجارتي و نشاني سازنده جنس با قيد كشور مبدا و شماره ثبت علامت در ايران و شماره و تاريخ اجازه ي وزارت بهداري (در مورد داروها قيد شود). در خاتمه ي اين آگهي آمده است: بنابراين به كليه ي وارد كنندگان و توليدكنندگان اجناس مشروحه فوق اخطار مي شود كه از تاريخ نشر اين آگهي در ظرف مدت يك ماه نسبت به ثبت و نصب علايم مقرر در اين آيين نامه اقدام نمايند. پس از انقضا مهلت يك ماه، كليه ي كالاهايي كه علائم مربوط به آن ها ثبت و نصب نشده باشد اعم از اين كه نزد واردكننده يا توليدكننده يا فروشنده (عمده فروش، مغازه دار، كسبه جزء) پيدا شود عين كالا ضبط و طبق بند (ب) از ماده ي 249 مجازات عمومي تحت تعقيب قانوني قرار خواهد گرفت.
طبق ماده ي 47 قانون ثبت علائم تجاري مصوب سال 1386، با رعايت قوانين و مقررات ثبت اجباري نام هاي تجارتي، اين قبيل نام ها حتي بدون ثبت، در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمايت مي شوند. هر گونه استفاده از نام تجارتي توسط اشخاص ثالث، به صورت نام تجارتي يا علامت يا علامت جمعي، يا هر گونه استفاده از آن ها كه عرفاً باعث فريب عموم شود، غير قانوني تلقي مي شود.
برچسب: ،
ادامه مطلب