nasr nasr .

nasr

عوارض درمان ناقص ريشه دندان

درمان ريشه چيست؟
درمان ريشه شامل تميز كردن ناحيه پالپ عفوني يا ملتهب دندان است.كامپوزيت دندان در رشت درمان كانال‌هاي ريشه مي‌توانند دندان‌ها را نجات دهند و عملكرد آنها را بازيابي كنند. به طور معمول، پس از كامل شدن كانال ريشه، ناحيه مهر و موم مي‌شود تا از ورود باكتري‌هاي آينده به منطقه جلوگيري شود. اين مي‌تواند به جلوگيري از عفونت و سالم ماندن دندان شما كمك كند. روكش‌ها معمولاً بعد از كانال ريشه قرار مي‌گيرند تا از دندان در زير آن محافظت كنند و به شما امكان استفاده دوباره از دندان را مي‌دهند. 

عوارض درمان ناقص ريشه دندان
اگر عصب كشي به طور كامل انجام شود دندان سال هاي سال دوام خواهد آورد. اما در صورت درمان ناقص ريشه دندان با عوارضي دست و پنجه نرم خواهيد كرد. در ادامه برخي از اين عوارض را مي بينيم. 

عفونت
اگر عصب كشي كه شروع كرده ايد را كامل نكنيد، ممكن است دندان عفوني شود. عفونت مي‌تواند به ساير قسمت‌هاي دهان مانند استخوان فك و بافت‌هاي اطراف گسترش يابد. همچنين ممكن است باعث درد شديد و تورم در دندان و دهان شود. در صورت عدم درمان، عفونت ممكن است منجر به آسيب گسترده به دندان شود.

آبسه‌ها
ممكن است به دليل انجام ناقص عصب كشي دندان، آبسه ايجاد شود. آبسه در محل حفره اصلي تشكيل مي‌شود. اين عارضه مي‌تواند يك مشكل جدي براي سلامتي باشد زيرا توده اي پر از چرك است و مي‌تواند باعث عفونت جدي شود. در صورت عدم درمان، آبسه مي‌تواند پاره شود و عفونت به ساير قسمت‌هاي بدن شما سرايت كند.

از دست دادن استخوان
اگر عصب كشي را كامل نكنيد، دندانپزشك شما ممكن است مجبور شود درمان استخوان از دست داده را شروع كند. از دست دادن استخوان مي‌تواند منجر به لبخندي زشت و افزايش مشكل در جويدن و صحبت كردن شود. بسته به شدت از دست دادن استخوان، دندانپزشك ممكن است درمان اضافي را توصيه كند كه به بازيابي تراكم استخوان كمك مي‌كند.

آسيب عصبي
در صورتي كه ريشه دندان را ناقص درمان كنيد ممكن است آسيب عصبي نيز رخ دهد. آسيب به عصب ممكن است باعث درد در اطراف دندان و ساير اعضاي بدن شود. ممكن است بر توانايي جويدن و بلع شما تأثير بگذارد. در موارد شديد، آسيب عصبي مي‌تواند باعث اختلال در حركت شود يا در بدترين حالت ممكن است منجر به سكته شود.

اگر درمان ريشه دندان را كامل نكنيد، اين روش مي‌تواند بسيار گران و ناراحت كننده باشد. در صورت عدم درمان، عفونت به وجود مي‌آيد و باعث آسيب دائمي ‌به دندان مي‌شود. اين امر نه تنها براي شما هزينه‌هاي دندانپزشكي زيادي دارد، بلكه مي‌تواند منجر به مشكلاتي مانند ناتواني در خوردن يا نوشيدن درست با آن طرف دهان شود.

اگر كانال ريشه ناقص بماند چه اتفاقي مي‌افتد؟
در طول كانال ريشه، ناحيه عفوني تميز و مهر و موم مي‌شود. اگر كانال ريشه كامل نباشد، باكتري‌ها دوباره وارد آن قسمت دندان شده و عفونت مي‌كنند. عفونت مي‌تواند به ساير نواحي دهان يا استخوان فك سرايت كند. ناتمام ماندن كانال ريشه مي‌تواند بيمار را در معرض خطر مشكلات جدي دنداني و شرايط پزشكي قرار دهد. اگر عفونت درمان نشود، ممكن است آبسه ايجاد شود و به درمان اورژانسي نياز خواهيد داشت.

اگر درد داريد يا بافتي متورم در نزديكي دنداني كه كانال ريشه انجام داده ايد داريد، توصيه مي‌كنيم فوراً با دندانپزشك تماس بگيريد. همچنين بيماران ممكن است درد يا حساسيت در نزديكي فك يا گردن را تجربه كنند. عفونت‌ها مي‌توانند باعث تب شده و بايد فورا درمان شوند. 

۶  علائم درمان ناقص ريشه دندان
شكست كانال ريشه يك مشكل جدي است كه نياز به مراجعه فوري به دندانپزشك دارد. ممكن است پس از گذشت ماه ها يا سالها همچنان علائم درمان ناقص ريشه دندان را داشته باشيد. برخي از اين علائم و نشانه‌ها همان علائمي ‌هستند كه در ابتدا باعث ايجاد عصب كشي كانال اورژانسي شده اند. در ادامه چند نشانه عوارض درمان ناقص ريشه دندان آورده شده است كه با آنها آشنا مي‌شويم. 

تورم بعد از درمان دندان
تورم خفيف در داخل يا اطراف دندان درمان شده در طي چند روز اول ممكن است مشاهده شود. تورم مي‌تواند نشان دهنده عفونتي باشد كه بايد فوراً درمان شود. بافت متورم اغلب ظريف، حساس و مستعد توليد چرك است.

درد پس از شكست كانال ريشه
درد براي چند روز پس از يك كانال ريشه ناموفق به سراغ فرد مي‌آيد. اگر درد شديد احساس مي‌كنيد يا اگر دندان با لمس كردن درد گرفت، ممكن است دندان دچار عدم موفقيت كانال ريشه شده باشيد.

درد و ناراحتي در طول بهبود كانال ريشه
بسته به شرايط، مي‌توانيد در طول نقاهت عمل ريشه، احساس درد و ناراحتي كنيد. اين ممكن است پس از مصرف يك نوشيدني گرم يا سرد رخ دهد. در چند روز اول طبيعي است. اما با بهبود نيافتن بعد از گذشت يك هفته از درمان بايد به دندانپزشك مراجعه كنيد.

نشت چرك يا خون از لثه پس از درمان دندان
گاهي از لثه‌هاي اطراف دندان درمان شده چرك يا خون نشت مي‌كنند. اين مي‌تواند نشان دهنده شروع آبسه باشد. معمولاً درمان ناقص ريشه دندان با آبسه شروع مي‌شود. بنابراين بررسي هر گونه ترشح بسيار مهم است.

عفونت دندان عقب باعث عفونت سينوس فك بالا مي‌شود
در برخي موارد، عفونت در دندان‌هاي عقبي شما ممكن است به سينوس ماگزيلاري منتقل شود. پس از اين اتفاق مي‌توانيد با مشكلاتي از جمله احتقان، گرفتگي، آبريزش بيني، تنفس سخت و درد فك و صورت مواجه شويد.

۶- جوش روي فك يا لثه 
اگر جوشي روي فك خود مي‌بينيد كه از بين نمي‌رود، مي‌تواند نشان دهنده خرابي كانال ريشه باشد. زيرا در موارد ديگر تمامي مخاط و چرك از بيني خارج مي شود. 

دلايل شكست درمان ريشه دندان
روش‌هاي كانال ريشه به دلايل مختلفي با شكست مواجه مي‌شوند. برخي علائم خرابي كانال ريشه را پس از چند روز نشان مي‌دهند، در حالي كه برخي ديگر آنها را سال‌ها بعد نشان مي‌دهند. شايع ترين دلايل شكست كانال ريشه را در ادامه مي‌بينيم.

قرار ندادن روكش دندان
اگر اندودنتيست روكش را خيلي دير قرار دهد، باكتري ممكن است دوباره وارد شود. در صورت وجود ترك بايد دوباره به دندانپزشك خود مراجعه كنيد تا بتوانند آن را با يك جايگزين دائمي ‌پر كنند. در نتيجه، دندانپزشك ممكن است يك روكش براي دندان را بلافاصله پس از درمان ريشه توصيه كند.

مهر و موك نكردن كامل كانال دندان
اندودنتيست پس از پايان جراحي، ناحيه كرونال را مهر و موم مي‌كند. آنها از ترميم دائمي ‌براي جلوگيري از رسيدن عفونت به كانال‌هاي ريشه استفاده مي‌كنند. اگر مهر و موم‌ها خراب شوند، دندان شما بيشتر مستعد عفونت باكتريايي مي‌شود و عفونت مجدد رخ خواهد داد.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 

ناديده گرفتن يك كانال يا ريشه
از دست دادن يك عصب در طول كانال ريشه عامل مهم ديگري است كه منجر به شكست مي‌شود. قبل از شروع عمل، دندانپزشك از اشعه ايكس براي تعيين مكان و نقشه برداري از اعصاب استفاده مي‌كند. اگر از تجهيزات معيوب استفاده كنند، احتمالاً عصب را نخواهند ديد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۵۹:۲۰ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

چرا به درمان مجدد عصب ري‌اندو نياز پيدا مي‌كنيد؟

چرا با وجود يك مرحله عصب كشي كامل، باز هم دندان درد داريد؟ 
در اولين عصب كشي، دندانپزشك از بالاي دندان (تاج) وارد كانال‌ها مي‌شود و آنها را باز و تميز مي‌كند. بهترين دندانپزشك رشت براي كامپويت  در طي اين فرآيند، تمام بافت عصبي و تمام باكتري‌هاي موجود در كانال‌ها حذف مي‌شوند. سپس كانال‌ها و دندان را مي‌بندد تا هيچ باكتري اضافي وارد نشود.

اما ممكن است كانال‌ها دوباره عفوني شوند. اين عفونت مي‌تواند از پايين دندان نزديك ريشه يا از طريق تاج دندان كه ترميم اصلي از آنجا انجام شده اتفاق بيفتد. در بسياري از موارد علت آنكه عفونت از بالاي دندان دوباره وارد مي‌شود به دليل عدم ترميم مناسب و مهر و موم نكردن درست دندان است. 

در هر صورت، زماني كه باكتري‌ها دوباره وارد كانال مي‌شوند، بايد درمان مجدد عصب ري‌اندو داشته باشيد يا دندان را بكشيد. بسياري از درمان‌هاي ريشه يا عصب كشي‌ها در صورتي كه به درستي از آنها مراقبت شود، مادام العمر باقي مي‌مانند. 

در موارد بسيار كمي پس از عصب كشي ريشه دندان، متوجه درد و عفونت مي‌شويم. اين حالت از روز بعد از عصب كشي تا سال‌ها بعد ممكن است خود را نشان دهد. هنگامي كه اين اتفاق مي‌افتد، تنها راه حل درمان مجدد عصب ري‌اندو است.

به چه دلايل نياز به درمان مجدد عصب ري‌اندو داريم؟
اگر دندانپزشك شما علائم زير را تشخيص داد نياز به درمان مجدد عصب ري‌اندو داريد:

در صورتي كه كانال‌هاي اضافي، با شكل عجيب و غريب در ريشه دندان در ابتدا شناسايي و درمان نشده باشند. 
گاهي در اثر تاخير در روكش كشيدن و دير پر كردن دندان ممكن است اين اتفاق بيفتد. 
اگر دندان شما به درستي ترميم نشده باشد.
گاهي دندان در اثر پوسيدگي جديد، خراب شدن روكش يا شكستن و شل شدن پركردگي دندان، در معرض باكتري قرار مي‌گيرند.
در صورت ترَك يا شكستگي در دندان باكتري‌ها به ريشه دندان نفوذ مي‌كنند.
ترميم انجام شده مانع از ورود آلودگي بزاق به داخل دندان نشود. 
گزينه‌هاي درماني بعد از يك بار عصب كشي كدامند؟
هنگامي كه شما درمان اوليه كانال ريشه خود را انجام داده باشيد، اما درد و عفونت داشته باشيد درمان مجدد عصب ري‌اندو را به شما پيشنهاد مي‌دهند. در جراحي ريشه دندان، برشي در نوك ريشه ايجاد مي‌شود تا قسمت عفوني با جراحي برداشته شود. به اين روش اپيكو كتومي مي‌گويند. علاوه بر درمان مجدد ريشه يا جراحي، تنها راه جايگزين ديگر كشيدن دندان است.

مراحل انجام درمان مجدد عصب ري‌اندو 
روند درمان مجدد عصب ري‌اندو با برداشتن روكش يا قسمت پر شده دندان به هدف دسترسي به مواد پركننده كانال ريشه شروع مي‌شود. 
پس از برداشتن مواد پركننده، متخصص‌اندودنتيست تمام كانال‌ها را تميز مي‌كند. سپس، با كمك نور و وسايل خاص، به دنبال كانال‌هاي اضافي، آناتومي غيرعادي يا عفونتي كه نياز به درمان دارد، مي‌گردند. 
بعد از پيدا كردن و برداشتن هر گونه عفونت و تغيير شكل با تميز كردن كانال‌ها، متخصص‌اندودنتيست دندان را دوباره پر يا ترميم مي‌كند.
با اين حال، اگر كانال‌ها به‌طور غيرمعمول باريك يا غيرقابل عبور باشند، متخصص، مهر و موم كردن بخشي از نوك ريشه را توصيه مي‌كند.
آخرين مرحله در درمان مجدد عصب كشي شامل قرار دادن يك ماده پر كننده موقت در دندان شما است.
بعد از درمان مجدد عصب ري‌اندو چه كاري بايد انجام دهيد؟
هر موقعيتي متفاوت است، اما دندانپزشك دستورالعمل‌هاي شخصي را به شما مي‌دهد كه بعد از عمل بايد دنبال كنيد. 

دندان شما ممكن است در چند روز اول پس از درمان به گرما و سرما حساس باشد. مخصوصا اگر قبل از عمل درد يا عفونت داشته باشيد. در اين شرايط با توجه به توصيه دندانپزشك مي‌توانيد از داروهاي مسكن استفاده كنيد تا ناراحتي ناشي از التهاب بافتي شما تسكين پيدا كند. 

پس از جراحي دندان، از مسواك زدن شديد اطراف دندان درمان شده و همچنين جويدن غذاهاي سفت خودداري كنيد. اگر احساس درد شديد يا ترشح چرك از محل جراحي داشتيد، فوراً با متخصص‌اندودنتيست خود تماس بگيريد.

اگر درمان مجدد عصب ري‌اندو خوب پيش برود، بعد از يك هفته بايد مجدد به سراغ دندانپزشك خود برويد. زيرا ممكن است نياز به كشيدن بخيه‌ها باشد. تمام تورم و درد در عرض دو هفته كاهش مي‌يابد. بعد از آن بايد دندان را روكش بكشيد و يا پر كنيد. اين كار به محافظت بيشتر از دندان و طول عمر بالاتر آن كمك زيادي مي‌كند. 

توجه داشته باشيد كه اگر تحت عمل دوم جراحي ريشه قرار بگيريد، زمان بهبودي شما ممكن است كمي طولاني‌تر شود. 

از كجا بفهميم كه دندان به درمان مجدد عصب ري‌اندو نياز دارد؟
اگر در دنداني كه قبلا عصب كشي كرده ايد درد يا آبسه و تورم لثه داريد نشانه اين است كه نياز به درمان مجدد عصب ري‌اندو خواهيد داشت. 

دقت داشته باشيد برخي از آبسه‌ها كوچك و بدون درد هستند. به همين دليل ويزيت منظم هر ۶ ماه لازم و ضروري است تا دندانپزشك متوجه تغييرات در دندان شما شده و به سرعت درمان را آغاز كند. 

آيا هميشه نياز به درمان مجدد ريشه دندان به دليل بي تجربگي و عدم توانايي پزشك قبلي است؟
گاهي اوقات، دندان‌ها تعداد كانال‌هاي بيشتر يا كمتر از حد انتظار دارند. همچنين، كانال‌ها مي‌توانند به چندين كانال ديگر منشعب شوند. اين امكان وجود دارد كه يك كانال در طول كانال ريشه اصلي ديده نشود. گاهي سال‌ها بعد وقتي دندان عفونت كرد و متخصص دوباره آن را باز كرد، تازه كانال اضافي پيدا خواهد شد. 

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 

از طرفي پيشرفت در تكنولوژي دندانپزشكي هر روز اتفاق مي‌افتد و رشته دندان نيز از اين قاعده مستثني نيست. بنابراين، اگر تصميم به ادامه درمان ريشه داريد، دندانپزشك شما ممكن است از تكنيك‌هايي استفاده كند كه در ابتداي درمان ريشه در دسترس نبوده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۲۴:۰۰ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

آيا عصب كشي درد دارد؟ آيا درد عصب كشي را احساس مي‌كنيد؟

عصب كشي چيست؟
عصب كشي (درمان ريشه) يك روش دندانپزشكي است كه براي حذف عفونت از پالپ دندان و جلوگيري از عفونت مجدد استفاده مي‌شود.بهترين دندانپزشك رشت براي كامپوزيت اين روش به حفظ دندان طبيعي شما كمك مي‌كند. درد را تسكين مي‌دهد و دندان‌هاي شما را دوباره سالم مي‌كند.

آيا عصب كشي باعث ايجاد درد مي‌شود؟ 
متخصص دندانپزشك ممكن است به شما توصيه كند كه تحت درمان عصب كشي قرار بگيريد و شما نگران درد باشيد. در بيشتر موارد، روش‌هاي عصب كشي دندان، پركردن دندان يا هر نوع درمان دندانپزشكي ديگري آسيب و دردي براي شما ايجاد نمي كند. دندانپزشكان معمولا از بي حسي موضعي براي از بين بردن درد عصب كشي، استفاده مي‌كنند. هنگامي كه از عفونت پالپ رنج مي‌بريد، درمان ريشه يا عصب كشي معمولا بهترين گزينه براي رفع دائمي علائمي مانند درد، تورم، حساسيت به دما و ساير ناراحتي‌ها پيشنهاد مي‌شود. 

عصب كشي مي‌تواند دردناك باشد؟
آيا تا به حال به شما گفته شده كه براي از بين بردن درد و عفونت به عصب كشي نياز داريد؟ فكر انجام اين كار ممكن است شما را عصبي كند. افسانه‌هاي زيادي در مورد درد عصب كشي وجود دارد. اما ما به شما باور‌هاي درست و غلط را مي‌گوييم. 

واقعيت: درد به دليل عفونت است
بحث‌هاي زيادي در مورد دردناك بودن كانال‌هاي ريشه انجام شده است. در واقع، اين روش در صورت انجام هيچ صدمه و دردي ندارد. اما اگر انجام نشود قطعا به دندان شما صدمه مي‌زند. اگر عفونت عميقي در داخل دندان خود داشته باشيد يا به قدري پوسيده باشد كه دندان طبيعي شما در خطر از بين رفتن باشد، به احتمال زياد عصب كشي مورد نياز است. شما به دليل عفونت يا پوسيدگي درد بسيار زيادي قبل از عصب كشي خواهيد داشت. 

باور غلط: عصب كشي دردناك است
دندان شما فقط در طول درمان تحت فشار قرار مي‌گيرد. اما در حين عصب كشي هيچ دردي را احساس نمي كنيد. تا زماني كه دندانپزشك مطمئن نشده باشد كه دندان كاملا بي حس است شروع به كار نخواهد كرد. اگر درد عصب كشي بعد از درمان به سراغ شما آمد اصلا نگران نباشيد بين ۳ تا ۷ روز كاملا طبيعي است. دندانپزشك دستورالعمل‌هايي بعد از عصب كشي به شما مي‌دهد كه به كاهش و مديريت درد عصب كشي و تميز نگه داشتن آن ناحيه كمك مي‌كند. حتما دستورات دندانپزشك را انجام دهيد. 

باور درست: درمان براي تسكين درد شما است
در طول عصب كشي از بي حسي استفاده مي‌شود، بنابراين هيچ دردي وجود ندارد. در مواردي كه زمان زيادي براي درمان طول مي‌كشد ممكن است در صورت لزوم متخصص از يك بي‌حس كننده مجدد براي كاهش ناراحتي استفاده كند. علاوه بر اين، اگر احساس مي‌كنيد كه براي احساس آرامش به كمك بيشتري نياز داريد، با پزشك خود صحبت كنيد. ممكن است دندانپزشك شما اشكال ديگري از آرام‌بخش را ارائه دهد. مصرف داروهاي مسكن در چند روز اول پس از درمان مي‌تواند به كنترل هر گونه درد عصب كشي كمك كند.

چه زماني به درمان عصب كشي نياز داريد؟
دندان شكسته يا ترك خورده، پوسيدگي عميق ناشي از حفره عميق، پوسيدگي درمان نشده و مشكلات ناشي از پر كردن‌هاي قبلي دندان كه اكنون درد گرفته اند نياز به عصب كشي خواهند داشت. 

با مشاهده چه علائمي نياز به عصب كشي دندان پيدا خواهيد كرد؟
حساسيت دندان (به ويژه نسبت به سرما و گرما)
درد شديد هنگام گاز گرفتن يا جويدن
برجستگي يا برآمدگي‌هاي جوش مانند روي لثه
تيره شدن لثه يا پوسيدگي عميق
لثه‌هاي حساس يا متورم
دندان ترك خورده 
دندان داراي آبسه
مهم: با ديدن اين علائم هر چه سريع تر بايد به دندانپزشك مراجعه كنيد. در صورت تشخيص درمان عصب كشي، اين كار بايد زودتر انجام شود. زيرا عفونت مي‌تواند گسترش يابد و باعث ايجاد مشكلاتي فراتر از يك دندان شود.

عصب كشي دندان چقدر طول مي‌كشد؟
به طور معمول، درمان ريشه يا عصب كشي حدود ۳۰ تا ۶۰ دقيقه طول مي‌كشد تا كامل شود. موارد پيچيده تر ممكن است تا ۹۰ دقيقه يا بيشتر زمان ببرد. اين روش معمولاً براي تكميل نياز به يك يا دو جلسه مراجعه دارد.

عصب كشي چگونه انجام مي‌شود؟
براي انجام روت كانال يا عصب كشي، دندانپزشك يا متخصص ريشه، دندان شما را با اشعه ايكس عكسبرداري مي‌كند تا تشخيص دهد كه آيا اين روش قابل انجام است يا خير؟ آيا عفونت به مناطق ديگر سرايت كرده است يا خير؟ سپس دندانپزشك لثه نزديك دندان آسيب ديده براي از بين بردن درد عصب كشي با تزريق ماده بي حس كننده بي حس مي‌كند. 

هنگامي كه دندان شما بي حس شد، دندانپزشك با ايجاد يك سوراخ كوچك در بالاي دندان به پالپ آسيب ديده دسترسي پيدا مي‌كند. اين پالپ حاوي رگ‌هاي خوني، اعصاب حساس و باكتري‌هايي است دندانپزشك همه آن‌ها را از بين مي‌برد. سپس ماده مصنوعي به نام گوتا پركا را به جاي بافت عفوني داخل كانال دندان قرار مي‌دهد. دندانپزشك محل را با آنتي بيوتيك مي‌پوشاند تا آن را ضد عفوني كرده و از عفونت مجدد جلوگيري شود. 

در نهايت به دليل آنكه ديواره‌هاي دندان ضعيف شده اند روي آن را روكش مي‌كشند. همچنين ممكن است دندانپزشكان آنتي بيوتيك‌هاي خوراكي و داروهاي مسكن بدون نسخه را براي جلوگيري از درد پس از عصب كشي تجويز كنند.

آيا در حين عصب كشي درد احساس مي‌كنيد؟
به لطف بي حسي موضعي كه دندانپزشكان استفاده مي‌كنند، هيچ دردي را در طول درمان عصب كشي احساس نخواهيد كرد. درد مربوط به دندان قبل از عصب كشي مي‌شود. حقيقت اين است كه از بين بردن عفونت درد را از بين مي‌برد. عصب كشي دردناك در واقع يك افسانه غير واقعي است.

اگر از بي حسي مناسب استفاده شود در طول درمان ريشه نبايد دردي احساس كنيد. براي ايمن بودن، متخصصان دندانپزشكي زاگرس از بي حسي‌هاي با كيفيت براي بي حس كردن دندان و جلوگيري از كوچكترين احتمال درد استفاده مي‌كنند. ممكن است در حين عمل فشار كمي روي دندان خود احساس كنيد اما چيزي بيشتر از آن نيست.

آيا بعد از عصب كشي دندان درد دارد؟
احتمالاً تا چند روز پس از درمان، درد و ناراحتي خفيفي را تجربه خواهيد كرد. اين درد براي مدتي طبيعي است و مي‌توانيد با داروهاي مسكن آن را كنترل كنيد. به خاطر داشته باشيد كه اگر بيش از يك هفته طول بكشد، بايد به دندانپزشك خود مراجعه كنيد. 

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 

دندان عصب كشي شده ديگر ترسناك نيست، بنابراين لازم نيست زماني كه دندان درد داريد يا مشكلي براي دندان شما پيش آمده بترسيد و از دندانپزشك فراري باشيد. اين كار ضرر‌هاي بيشتر به دنبال خواهد داشت. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۹:۱۵ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

دندان عقل چيست؟

دندان عقل در طول اعصار
انسان بدوي بيشتر غذاي فيبري و سفت مصرف مي‌كرده است. بهترين دندانپزشك رشت براي كامپوزيت با دندان عقل گوشت، گياهان سفت و نپخته را مي‌جويده اند. با گذشت زمان، رژيم غذايي اصلاح شده و غذا‌ها ديگر سفت نيستند. اين تغيير در عادات غذايي نياز به دندان عقل را محدود كرده كه به نوبه خود منجر به كاهش رويش دندان‌هاي مولر سوم شده است. امروزه ظروف و قابلمه‌هاي مدرن پخت غذا ما را از دندان عقل بي نياز كرده اند. زيرا ديگر غذا‌ها سفت و نپخته نيستند. همانطور كه ما به اين تغييرات رژيم غذايي عادت كرديم، بدن ما تغييرات نيز تكامل‌هاي كوچكي را تجربه كرد، مثلا آرواره‌هايمان كوچكتر شد. به همين دليل است كه بسياري از افراد در دهان خود فضاي كافي براي رشد دندان عقل ندارند. به دليل آنكه دندان عقل جاي كمتري در حفره دهان دارد، بسياري از دندان‌هاي عقل نهفته مي‌مانند يا در قوس دنداني رويش نمي كنند. دندان عقل نهفته يا نيمه نهفته به منبعي از عفونت و انتشار آن به دندان‌هاي مجاور تبديل مي‌شود. دندانپزشكان براي بر طرف كردن اين مشكل بيرون آوردن دندان عقل را توصيه مي‌كنند.

آيا همه دندان عقل دارند؟
خير، همه دندان عقل ندارند. يك مطالعه تحقيقاتي نشان داد كه حدود ۵۳ درصد از جمعيت جهان فقط يك دندان عقل دارند. برخي افراد اصلاً دندان عقل در نمي آورند.

دندان عقل چه زماني بيرون مي‌آيد؟
دندان عقل معمولا در سنين ۱۷ تا ۲۵ سالگي رشد مي‌كند. البته به خاطر داشته باشيد كه دندان عقل در برخي از افراد به طور كامل در لثه يا استخوان فك آنها نهفته است به همين دليل ممكن است وقتي به دهان خود نگاه مي‌كنيد آنها را نبينيد.

آيا بايد دندان عقل را كشيد؟
نه هميشه. اگر دندان عقل شما به طور طبيعي درآمده و مشكلي ايجاد نمي كند، ممكن است نيازي به برداشتن آنها نباشد. اما اگر دندان عقل شما شروع به ايجاد درد يا حساسيت كرد، سريعا به دندانپزشك مراجعه كنيد.

چرا دندان عقل داريم؟
رژيم غذايي اوليه اجداد ما شامل بسياري از گياهان خام، آجيل‌ها و گوشت‌هاي سفت بوده و دندان عقل براي آسياب كردن اين غذاها براي هضم مناسب ضروري بوده اند. اما امروزه ما واقعاً به دندان عقل نياز نداريم. در واقع، اكثر دندانپزشكان آنها را بي اهميت مي‌دانند.

دندان عقل كجا قرار دارد؟
دندان‌هاي عقل در پشت دهان، درست پشت دندان آسياب دوم بيرون مي‌زنند. افرادي كه هر چهار دندان عقل را دارند در هر ربع از دهان خود يك دندان دارند. (سمت چپ بالا، پايين چپ، راست بالا و پايين سمت راست)

اولين علائم در آمدن دندان عقل چيست؟
·         قرمزي يا تورم در لثه‌ها، پشت آخرين دندان‌هاي آسياب

·         درد يا حساسيت فك

·         درد صورت، به دليل فشار آوردن دندان عقل به اعصاب

·         لكه‌هاي سفيد پشت آخرين دندان‌هاي آسياي شما. اين لكه‌ها احتمالاً سطح بالاي دندان‌هاي جديد شما هستند كه از لثه‌ها بيرون مي‌آيند.

دندان عقل كه درست رويش نكرده باشد چه مشكلاتي به وجود مي‌آورد؟
برخي از افراد به دليل دندان عقل نهفته يا دندان عقل كه به درستي رويش نكرده است، دچار عوارض زير مي‌شوند:

·         درد دندان عقل

·         عفونت

·         حفره و پوسيدگي

·         بيماري لثه

·         آسيب به دندان‌هاي مجاور

·         كيست

·         تومور

رايج ترين روش‌هاي درماني براي دندان عقل چيست؟
رايج ترين روش درماني، كشيدن دندان عقل است. اين روش معمولاً تحت آرامبخشي و بي حسي موضعي، توسط دندانپزشك عمومي يا جراح دهان انجام مي‌شود. اما در صورت لزوم مي‌توان آن را تحت بيهوشي عمومي در بيمارستان نيز انجام داد.

افراد در هر سني مي‌توانند دندان عقل خود را جراحي كرده و بيرون بياورند. اما براي جلوگيري از عوارض بعدي سلامت دهان، بسياري از افراد در اواخر نوجواني يا اوايل ۲۰ سالگي دندان عقل خود را مي‌كشند. زيرا هر چه سن بالاتر رود استخوان فك سفت تر شده و ريشه دندان نيز محكم تر مي‌شود.

بهبودي پس از كشيدن دندان عقل معمولاً حدود يك هفته طول مي‌كشد. جراح شما فهرستي از دستورالعمل‌هاي بعد از عمل را به شما مي‌دهد تا در طول نقاهت راحت باشيد. برخلاف ساير دندان‌ها، دندان عقل عملكرد زيادي ندارد. بنابراين، پس از حذف نيازي به جايگزيني با ايمپلنت نيست.

چگونه مي‌توانيم از دندان عقل خود مراقبت كنيم؟
اگر هنوز دندان عقل خود را نكشيده ايد، دندانپزشك آنها را در طول معاينات بررسي كرده تا از سالم بودن آنها مطمئن شود. علاوه بر ويزيت منظم با دندانپزشك، بايد موارد ديگري نيز رعايت كنيد تا سلامت ساير دندان‌ها و دندان عقل حفظ شود.

مراقبت‌هاي لازم از دندان عقل
·         دندان‌هاي خود را دو تا سه بار در روز مسواك بزنيد. دسترسي به سطوح پشتي دندان عقل ممكن است دشوار باشد. زمان بگذاريد و مطمئن شويد كه در حال تميز كردن تمام مناطقي از دهان هستيد كه دسترسي به آن سخت است.

·         روزي يك بار نخ دندان بكشيد. براي تميز كردن بين دندان‌ها از نخ دندان استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد از برس‌هاي دندانپزشكي يا برس‌هاي اينتر پروگزيمال (مسواك‌هاي كوچكي كه بين دندان‌هاي شما قرار مي‌گيرند) براي مناطقي كه دسترسي به آن‌ها سخت است، استفاده كنيد.

·         از دهانشويه آنتي باكتريال استفاده كنيد. مطمئن شويد كه بدون الكل است. الكل باعث خشكي دهان مي‌شود.

عوارض جانبي رويش دندان عقل چيست؟
ممكن است دندان عقل به دلايل مختلفي در حفره دهان رشد نكند. معمولا رويش نكردن دندان عقل به دلايلي مانند كمبود فضا در قوس دنداني، استخوان ضخيم روي دندان عقل يا دندان عقل معكوس اتفاق بيفتد. در بيشتر موارد، دندان عقل نهفته منجر به هيچ مشكلي نمي شود. با اين حال، برخي از افراد ممكن است از مشكلاتي مانند التهاب لثه، افزايش خطر پوسيدگي دندان (به دليل دشواري در تميز كردن) و گسترش عفونت به دندان‌هاي ديگر رنج ببرند.

دندان عقل نهفته چه مشكلاتي ايجاد مي‌كند؟
دندان عقل نهفته يا نيمه روييده مي‌تواند باعث مشكلات مختلف سلامت دهان شود. در ادامه مشكلاتي كه دندان‌هاي مولر سوم نهفته ايجاد مي‌كنند را با هم بررسي مي‌كنيم.

·         قرارگيري نامناسب دندان عقل مي‌تواند باعث به دام افتادن ذرات غذا شود و در نتيجه رشد باكتري‌ها منجر به پوسيدگي دندان شود.

·         قرار گرفتن نامناسب دندان‌ها مي‌تواند منجر به مشكل در نخ دندان كشيدن بين دندان عقل و دندان مجاور شود كه مشكلات پريودنتال و خطر پوسيدگي دندان را افزايش مي‌دهد.

·         دندان‌هاي عقل نيمه نهفته ممكن است به باكتري‌ها اجازه عبور از لثه‌ها را بدهد كه بيشتر احتمال درد، عفونت و تورم لثه‌ها را افزايش مي‌دهد. افراد مبتلا ممكن است با مشكلاتي مانند سفتي در فك‌ها و محدوديت باز شدن دهان مواجه شوند.

·         دندان عقل نهفته در قوس دنداني فضايي پيدا مي‌كند كه ممكن است منجر به شلوغي دندان‌هاي ديگر شود. شلوغي دندان ممكن است زيبايي كلي را تحت تاثير قرار دهد و منجر به ظاهر كج دندان و بهم ريختگي دندان‌ها شود.

·         دندان عقل نهفته احتمال تشكيل كيست را افزايش مي‌دهد. كيست‌ها مي‌توانند به ريشه دندان‌هاي مجاور و استخوان‌هاي نگهدارنده دندان آسيب برسانند.

چه زماني دندان عقل نياز به كشيدن دارد؟
اگر دندان عقل مشكلات زير را براي فرد به وجود آورد بايد سريعا توسط جراح دهان يا دندانپزشكان عمومي از دهان خارج شوند.

·         درد در ناحيه اطراف دندان عقل احساس شود.

·         در استخوان يا لثه اطراف دندان عقل عفونت ايجاد شود.

·         كيست‌ها و تومورهايي كه به دليل دندان‌هاي نهفته ايجاد مي‌شوند.

·         پوسيدگي‌هايي كه ممكن است براي دندان‌هاي مولر سوم نيمه نهفته يا دندان‌هاي مجاور ايجاد شود.

·         مشكلات پريودنتال مانند پاكت، التهاب لثه و عفونت كه با وجود دندان عقل ايجاد شده اند.

ارتودنسي و كشيدن دندان عقل
گاهي در طول درمان ارتودنسي نياز به برداشتن دندان عقل داريد. دندان عقل در قوس دنداني فضا پيدا مي‌كند و در نتيجه فضاي كمتري براي دندان‌هاي ديگر ايجاد مي‌شود. پس از كشيدن دندان عقل، متخصص ارتودنسي بريس را روي دندان‌هاي ديگر قرار مي‌دهد. راين كار امكان قرارگيري مناسب دندان‌هاي نامرتب را فراهم مي‌كند.

عوارض جراحي دندان عقل
در بيشتر موارد كشيدن دندان عقل عوارض طولاني مدتي را به دنبال ندارد. با اين حال، برداشتن دندان عقل نهفته گهگاه نيازمند جراحي است كه شامل ايجاد برش در بافت لثه و برداشتن استخوان است. اما به ندرت، عوارض زير اتفاق مي‌افتد:

·         حفره خشك دردناك، يا قرار گرفتن استخوان در معرض ديد. زماني كه لخته خون پس از جراحي از محل زخم جراحي (سوكت) از بين مي‌رود.

·         سوكت به دليل باكتري‌ها و به دام افتادن ذرات غذا دچار عفونت شود.

·         آسيب به دندان‌هاي مجاور، اعصاب، استخوان فك يا سينوس‌ها در حين جراحي دندان عقل ايجاد شود.

روش‌هاي بي حسي دندان براي جراحي
دندانپزشك يا جراح دهان شما بسته به پيچيدگي كه در كشيدن دندان عقل وجود دارد و سطح راحتي شما با اين جراحي، ممكن است از يكي از سه روش بيهوشي زير استفاده كند:

۱- بي حسي موضعي. دندانپزشك يا جراح دهان بي حسي موضعي را با يك يا چند تزريق در نزديكي محل كشيدن انجام مي‌دهد. قبل از تزريق، دندانپزشك يا جراح احتمالاً ماده اي را روي لثه‌هاي شما قرار مي‌دهد تا آنها را بي حس كند. در حين كشيدن دندان بيدار و به هوش هستيد. اگرچه مقداري فشار و حركت را احساس خواهيد كرد، اما هيچ دردي نداريد.

۲- بي حسي آرام بخش. دندانپزشك يا جراح دهان آرام بخش را داخل وريد بازوي بيمار تزريق مي‌كند. بي حسي آرام بخش، هوشياري شما را در طول عمل تا حدي سركوب مي‌كند. شما هيچ دردي احساس نمي كنيد و هوشياري محدودي از اين روش خواهيد داشت. همچنين براي بي حس كردن لثه‌ها بي حسي موضعي دريافت خواهيد كرد.

۳- بيهوشي عمومي. در شرايط خاص، ممكن است به شما بيهوشي عمومي پيشنهاد شود. ممكن است دارو را از طريق بيني استنشاق كنيد يا داروي بيهوشي در بازوي شما تزريق شود. در اين حالت هوشياري خود را كامل از دست مي‌دهيد. تيم جراحي شما دارو، تنفس، دما، مايعات و فشار خون شما را از نزديك زير نظر دارد. شما هيچ دردي را تجربه نخواهيد كرد و هيچ خاطره اي از اين روش نداريد. بي حسي موضعي نيز براي كمك به ناراحتي بعد از عمل تجويز مي‌شود.

روش جراحي دندان عقل
·         برشي در بافت لثه ايجاد مي‌كنند تا دندان و استخوان نمايان شود.

·         استخواني را كه دسترسي به ريشه دندان را مسدود مي‌كند را بر مي‌دارند.

·         اگر دندان به صورت تكه تكه راحت تر خارج شود، دندان را به قسمت‌هايي تقسيم مي‌كنند.

·         دندان را كامل از دهان بيرون مي‌آورند.

·         محل دندان برداشته شده را از هر گونه دندان، استخوان يا عفونت تميز مي‌كنند.

·         زخم را بخيه مي‌زنند تا بهبود يابد، هر چند كه بخيه زدن هميشه ضروري نيست.

·         گاز را روي محل استخراج قرار مي‌دهند تا خونريزي را كنترل كرده و به تشكيل لخته خون كمك شود.

دستورالعمل‌هاي دندانپزشك پس از جراحي دندان عقل
اگر بيهوشي آرام بخش يا بيهوشي عمومي دريافت مي‌كنيد، پس از جراحي به اتاق ريكاوري منتقل مي‌شويد. اگر بي حسي موضعي داريد، زمان بهبودي كوتاه شما احتمالاً در صندلي دندانپزشكي مي‌گذرد. در ادامه برخي از مراقبت‌ها و دستورالعمل‌هايي كه توسط دكتر توصيه مي‌شود را با هم مي‌خوانيم.

كمي خونريزي طبيعي است
مقدار كمي خونريزي در روز اول پس از كشيدن دندان عقل رخ مي‌دهد. سعي كنيد از تف كردن بيش از حد خودداري كنيد تا لخته خون از حفره خارج نشود. طبق دستور دندانپزشك يا جراح دهان، گاز را روي محل استخراج قرار دهيد.

درد را مديريت كنيد
ممكن است بتوانيد درد را با مسكن‌هاي بدون نسخه مانند استامينوفن يا داروهاي مسكن تجويز شده توسط دندانپزشك يا جراح دهان خود مديريت كنيد. اگر استخوان در طول عمل برداشته شده باشد، داروهاي مسكن تجويزي ممكن است مفيد باشند. قرار دادن كيسه يخ روي فك نيز ممكن است درد را تسكين دهد.

ايجاد تورم و كبودي در روز‌هاي اول جاي نگراني ندارد
طبق دستور دندانپزشك يا جراح از كيسه يخ استفاده كنيد. هر گونه ورم گونه‌هاي شما معمولاً طي دو يا سه روز بهبود مي‌يابد. رفع كبودي ممكن است چند روز بيشتر طول بكشد.

عدم انجام فعاليت‌هاي شديد
پس از جراحي، بقيه روز را استراحت كنيد. از روز بعد فعاليت‌هاي عادي خود را از سر بگيريد، اما حداقل به مدت يك هفته از فعاليت‌هاي شديد كه ممكن است منجر به از بين رفتن لخته خون از حفره شود، خودداري كنيد.

نوشيدن زياد مايعات
بعد از جراحي مقدار زيادي آب بنوشيد. در ۲۴ ساعت اول از نوشيدني‌هاي الكلي، كافئين دار، گازدار يا گرم خودداري كنيد. حداقل يك هفته با ني ننوشيد زيرا عمل مكيدن مي‌تواند لخته خون را از حفره خارج كند.

غذاي نرم مصرف كنيد
در ۲۴ ساعت اول فقط غذاهاي نرم مانند ماست يا پوره سيب زميني بخوريد. از غذاهاي سفت، جويدني، داغ يا تند كه ممكن است در حفره گير كرده يا زخم را تحريك كنند، خودداري كنيد.

مسواك نزنيد
از تميز كردن دهان در ۲۴ ساعت اول پس از جراحي خودداري نماييد. مسواك زدن، شستشوي دهان، تف كردن و استفاده از دهانشويه را تا ۲۴ ساعت به تعويق بيندازيد. معمولاً بعد از ۲۴ ساعت اول مسواك زدن را دوباره شروع كنيد. نزديك زخم جراحي را مسواك نزنيد. هر دو ساعت و بعد از غذا به مدت يك هفته دهان خود را به آرامي با آب نمك گرم بشوييد.

مصرف تنباكو و دخانيات را كنار بگذاريد
اگر سيگار مي‌كشيد، حداقل تا ۷۲ ساعت پس از جراحي اين كار را انجام ندهيد و در صورت امكان بيشتر از آن صبر كنيد. اگر تنباكو مي‌جويد، حداقل تا يك هفته اين كار را نكنيد. استفاده از محصولات تنباكو پس از جراحي دهان مي‌تواند بهبودي را به تاخير بياندازد و خطر عوارض را افزايش دهد.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 

كشيدن بخيه‌ها را فراموش نكنيد
ممكن است بخيه‌هايي داشته باشيد كه در عرض چند هفته حل ‌شوند يا اصلاً بخيه‌اي نداشته باشيد. اما اگر بخيه‌ها نياز به كشيدن دارد حتما ويزيتي با دندانپزشك خود داشته باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۴۹:۲۰ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

مواد و وسايل مورد استفاده در جرمگيري دندان

چه وسايلي براي جرم گيري دندان مورد استفاده قرار مي گيرند؟
متخصصان بهداشت دندان از ابزارهاي جرم گيري براي از بين بردن پلاك و جرم از روي دندان ها و خط لثه استفاده مي كنند.ايمپلنت دندان در رشت  جرمگيري براي كمك به پيشگيري يا درمان بيماري پريودنتال كه با نام ژنژيويت شناخته مي شود كاربرد دارد. جرم گيري دندان جراحي نيست، اما تا حدودي تهاجمي است. 

ابزارهاي دستي، صوتي يا التراسونيك نه تنها جرم را از روي دندان هاي مي خراشند و تميز مي كنند بلكه باكتري هاي موجود در خط لثه و زير آن را نيز تميز مي كنند. نوع جرم گير مورد استفاده بستگي به ميزان تجمع سمان روي دندان دارد. در ادامه برخي از مواد و وسايل مورد استفاده در جرمگيري را با هم بررسي مي كنيم. 

آينه ها
آينه دندان مهمترين ابزار حرفه اي دندانپزشكي هم براي دندانپزشكان و هم براي متخصصان بهداشت دندان است. بدون اين ابزار، بررسي سطوح دندان ها يا بافت لثه در پشت دهان چالش برانگيز خواهد بود. آينه ها اغلب از قاب هاي فلزي يا فايبرگلاس با تكنولوژي بالا مانند آينه با روكش روديوم براي جلوگيري از اعوجاج تصوير ساخته مي شوند.

با انعكاس نور از بالا، آينه هاي دنداني به روشن شدن فضاي داخلي دهان شما كمك مي كند و به دندانپزشك امكان مي دهد رسوبات و جرم را راحت تر شناسايي كنند. برخي از آينه ها داراي شكل مقعر هستند كه قابليت بزرگنمايي بالايي دارند تا به دندانپزشك كمك كند حتي كوچكترين رسوبات را تشخيص دهد.

دسته هاي آينه ها معمولاً از مواد فولادي ضد زنگ يا برخي از مواد رزين ساخته مي شوند. در حالي كه برخي از آينه ها قابل استفاده مجدد هستند، برخي ديگر يكبار مصرف بوده و كارايي آسان تري دارند. اين آينه ها به دليل وزن كم باعث كاهش خستگي مچ مي شوند.

۲- دستگاه هاي جرمگيري
جرمگير دستي
جرم گيرهاي دستي ابزاري براي تميز كردن دندان‌ها هستند كه پلاك و جرم (تارتار) را از روي دندان‌ها جدا مي‌كنند. دو نوع جرم گير دستي Ivory C-1 كه دو نوك تيز داشته و كورت G-11 و۱۲ كه دو انتهاي صاف و گرد دارد در بازار موجود است. هر دو جرم و پلاك را از بين مي برند. جرمگيرهاي با انتهاي نوك تيز با استفاده از يك حركت و خراش دادن، تارتار را از بالاي خط لثه پاك مي كنند. جرم‌گيرهاي بلانت به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه به زير خط لثه وارد پاكت دندان مي‌شوند تا تارتار را بدون آسيب رساندن به لثه خراش دهند.

جرمگير اولتراسونيك 

اكثر متخصصان بهداشت دندان معمولاً با يك جرم‌گير اولتراسونيك شروع مي‌كنند كه به حذف پلاك و جرم دندان كمك مي‌كند. در عين حال از اسپري آب براي خنك كردن نوك ابزار و شستشوي دهان همزمان استفاده مي شود. اين دستگاه ها در دو مدل به نام‌هاي مغناطيسي و پيزوالكتريك عرضه مي‌شوند كه فركانس‌ها و حركات نوك متفاوتي دارند. اما تجربه استفاده از اين دو دستگاه نشان داده كه نتايج باليني تقريباً يكساني ارائه مي‌دهند. از ابزارهاي دستي جرمگير براي از بين بردن هر گونه پلاك و جرم باقي مانده روي دندان استفاده مي شود.

جرم‌گيرهاي اولتراسونيك با ارتعاشات امواج صوتي تا ۵۰۰۰۰ سيكل در ثانيه كار مي‌كنند و با خراشيدن پلاك و تارتار از روي دندان‌ها آنها را شستشو مي‌دهند. از آنجايي كه خراش و شستشو با آب مي‌تواند باعث خونريزي دهان شود، جرم‌گير اولتراسونيك براي مبتلايان به بيماري‌هاي مسري مانند هپاتيت و HIV منع مصرف دارد. به گفته انجمن دندانپزشكي آمريكا (ADA)، متخصص بهداشت دندان شما ممكن است براي بيماراني كه پيس ميكرهاي قلبي (باتري قلب) گذاشته اند، از مقياس كننده هاي اولتراسونيك مغناطيسي استفاده نكند، زيرا مي توانند باعث ايجاد تداخل در ضربان ساز شوند.

مزاياي استفاده از جرمگير اولتراسونيك
سرعت در انجام كار
تاثير بيشتر در پاكسازي جرم ها
باز كردن حرفه اي تر خطوط بين لثه ها
براق كردن و صيقلي دادن سطوح دندان
جلوگيري از آسيب به ميناي دندان
مناسب براي روكش ها و كامپوزيت ها
جرمگير صوتي
جرمگيرهاي صوتي با استفاده از هوا و آب فشرده پلاك و جرم را از بين مي برند. اين جرمگير ها، بر خلاف جرمگير هاي اولتراسونيك، ميدان‌هاي الكترومغناطيسي ايجاد نمي‌كنند كه بتواند با پيس ميكرها تداخل ايجاد كند. جرم‌گيرهاي صوتي آهسته‌تر عمل مي‌كنند و در فركانس‌هايي بين ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سيكل در ثانيه عمل مي‌كنند، به اين معني كه براي از بين بردن تارتار مدت طولاني‌تري روي دندان كار مي كنند و پتانسيل بيشتري براي آسيب‌هاي سطحي روي دندان‌ها ايجاد مي‌كنند.

۳- پوليش ها
پس از اينكه متخصص بهداشت دندان پلاك و تارتار را از روي دندان هاي شما پاك كرد، مرحله بعدي پوليش كردن هر دندان است تا اطمينان حاصل شود كه تا حد امكان سفيد و براق است. متداول ترين پوليش ها، دستگاهي است كه خمير پروفي را روي دندان ها مي كشد. اين دستگاه ها مانند ليوان هاي لاستيكي كوچكي هستند كه بر روي يك ابزار پوليش الكتريكي دوار با سرعت كم نصب مي شوند. اين خميرها با خمير ساينده ملايم تا متوسط، نواحي ناهموار روي دندان ها را از بين مي برند و كل سطح را صاف و تميز مي كنند. اين كار باعث مي شود كه بافت لثه سالم، به سطح دندان راحت تر بچسبد. پوليش معمولا پس از جرم گيري اولتراسونيك و جرم گيري دستي انجام مي شود و كار جرمگيري را تكميل مي كند. 

۴- دستگاه آبكشي دهان
صرف نظر از ابزار جرمگيري دندان توسط دندانپزشكان، تميز كردن حرفه اي معمولاً با شستشو قبل از كار شروع مي شود. اين امر ايمني كار را هم براي بهداشت دندانپزشك و هم براي بيمار بهبود مي بخشد.

جرمگيرهاي برقي بهتر هستند يا دستي؟
پلاك (لايه اي از باكتري كه روي دندان شما تشكيل مي شود) به عنوان عامل اصلي بيماري پريودنتال (لثه) شناخته شده است. هنگامي كه باكتري ها روي دندان شما مي نشينند، لايه اي به نام بيوفيلم تشكيل مي دهند. اگر آنها برداشته نشوند، باعث ايجاد شكاف بين دندان‌ها و لثه‌هاي اطرافشان مي‌شوند، جايي كه پلاك‌ها به رسوباتي تبديل مي‌شوند كه ما آن را جرم مي‌ناميم. دندانپزشكان آموزش ديده اند تا اين رسوبات را از بين برده و جرم گيري كنند. ۲ نوع جرم گيري با دست يا جرمگيرهاي با قدرت اولتراسونيك (فناوري جديدتر) وجود دارند.

جرم‌گيرهاي صوتي و اولتراسونيك، پلاك‌ها و جرم‌ها را سريع‌تر از جرم‌گيرهاي دستي از بين مي‌برند، اما در دست يك متخصص دندان‌پزشكي ماهر، همگي نتايج باليني تقريباً يكساني به دست مي‌آورند. جرم گيرهاي دستي اسپري مايعات كاهش مي يابد زيرا دندانپزشكان به صورت دستي فشار و موقعيت خراش روي دندان را كنترل مي كنند. جرمگيرهاي قدرتمند زمان صرف شده روي هر دندان را كاهش مي دهند و خستگي دست را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهند. نكته اصلي اين است كه مهارت دندانپزشك به اندازه ابزار مورد استفاده اهميت دارد.

جرم گيري دستي با استفاده از ميله هاي فلزي كوچك به صورت دستي پلاك و جرم را از بين برده و به آرامي تراشيده مي شوند. جرم‌گيرهاي اولتراسونيك از امواج فراصوت براي تميز كردن دندان‌هاي شما استفاده مي‌كنند و انرژي ارتعاشي بالايي ايجاد مي‌كنند كه جرم را منفجر كرده و آن را كمي راحت‌تر از بين مي‌برد. امواج ضربه اي ايجاد مي كنند و به باكتري هاي پلاك و جرم اجازه مي دهند تا توسط يك جت كوچك آب از روي دندان ها شسته شوند.

۶ ويژگي كه بايد ابزار جرم گيري دندان داشته باشند
كيفيت، نوع و اندازه دستگاه جرمگيري كه انتخاب مي‌كنيد، هم در كارايي روزانه و هم در سطح خدماتي كه به بيماران ارائه مي‌كنيد، تفاوت چشمگيري ايجاد مي‌كند.

قطعات بد ساخته شده، جرمگيري دندان هاي بيماران مبتلا به تارتار شديد را دشوارتر مي كند و در نتيجه مي تواند هزينه بر باشد. دستگاه جرم گيري ناكارآمد مي تواند شما را از برنامه روزانه خود عقب بياندازد و بيماران را منتظر گذاشته و مطب را بسيار شلوغ كند. حتي وزن دستگاه جرم گير شما مي تواند بر ميزان خستگي شما در پايان روز تاثير بگذارد.

مي دانيم كه انتخاب هاي زيادي براي خريد مواد و وسايل مورد استفاده در جرمگيري دندان وجود دارد. در ادامه برخي از عواملي را كه بايد هنگام خريد ابزارها در نظر بگيريد، بررسي كنيم.

۱- ارگونومي مناسب
اگر بيماراني داريد كه نياز به جرم زياد دندان دارند، بيش از دو برابر بيشتر احتمال دارد كه دستان خود را فشار داده و خود را در معرض خطر سندرم تونل كارپال قرار دهيد. مطالعات زيادي انجام شده كه بيان مي كند ۷۵ درصد از دندانپزشكان به نوعي مشكل دست مبتلا مي شوند و بيش از نيمي از آنها علائم سندرم تونل كارپ را نشان مي دهند.

اگر سندرم تونل كارپال درمان نشود، نه تنها دردناك است، بلكه منجر به ضعف در انگشتان شما مي شود. طبق اطلاعات كلينيك دندانپزشكي زاگرس، در نهايت، اين كار تا زماني پيشرفت مي‌كند كه انجام كارهاي روزمره مانند بستن دكمه‌هاي پيراهن يا حمل ليوان قهوه برايتان دشوار باشد.

در صورت امكان، قبل از خريد ابزار را لمس كرده و در دست نگه داريد تا از خواص ارگونوميك و نحوه قرار گرفتن آن در دست خود مطلع شويد.

۲- ارزش اقتصادي واقعي
البته، هركسي مي‌تواند وسايل مورد استفاده در جرمگيري را ارزان‌تر بسازد. همانطور كه مي دانيم ابزار با قيمت هاي متفاوتي در بازار وجود دارند. اما يك ضرب المثل قديمي وجود دارد كه مي گويد: آنچه را كه براي آن هزينه مي‌كنيد، دريافت مي‌كنيد. ابزارهاي دندانپزشكي با ماندگاري بيشتر يك مزيت آشكار دارند و آن هم قيمت بالاي آن است. همچنين بايد در نظر داشته باشيد كه يك جرم‌گير كارآمد شما را قادر مي‌سازد تا جرمگيري را به‌موقع‌ انجام دهيد، كه بر بهره‌وري كل كار تأثير مي‌گذارد.

۳- ساخته شده از مواد با كيفيت
براي وسايل جرمگيري يك ماده فولادي مقاوم و ضد زنگ نياز داريد كه با ماندگاري بالا ساخته شده باشد. اما يك قانون كلي اين است كه اين ماده نبايد سخت تر از ميناي دندان باشد. در زمان خريد به كيفيت و مقاومت ابزار دقت نماييد.  

۴- دسته هاي بافت دار و دندانه دار
سطوح بافت دار روي دسته، كشش را بهبود مي بخشد و باعث چسبندگي بيشتر به دست شده و كنترل دست دندانپزشك را افزايش مي دهد. براي انتخاب ابزار ها بايد آنها را در دست بگيريد تا از عملكرد آنها مطمئن شويد. 

۵- وزن سبك
ابزارهاي سنگين‌تر به فعاليت عضلاني بيشتر و نيروي دست بالاتري نياز دارند. به ياد داشته باشيد كه ابزار با دسته هاي توخالي نه تنها راحت تر گرفته مي شوند، بلكه خستگي را نيز به حداقل مي رسانند.

۶- شكل دسته ابزار
يك مطالعه تحقيقاتي در مجله پزشكي Applied Ergonomics بررسي كرد كه چگونه اشكال مختلف دسته ابزار جرمگيري بر فشار به عضلات و نيروي دست گرفتن مورد نياز براي انجام كار تأثير مي گذارد. ابزارهايي با شكل هاي گرد و مخروطي به كمترين ميزان نيرو نياز داشتند. دستگيره هاي مخروطي در مقايسه با دسته هاي غير مخروطي باعث كاهش ۱۱ درصدي فشار شدند. بديهي است كه هر چه نيروي كمتري استفاده كنيد، بهتر است.

نكته اصلي اين است كه در حالي كه همه اينها فاكتورهاي مهمي هستند كه هنگام خريد مواد و سايل مورد استفاده در جرمگيري دندان بايد در نظر گرفته شوند، اما اصل اصلي اين است كه شما بايد از ابزاري استفاده كنيد كه با ترجيحات شخصي شما مطابقت داشته باشد. 

آيا جرم دندان بر سلامت بدن تاثير مي گذارد؟
آيا مي دانستيد كه جرم سنگين پلاك و بيماري فعال لثه به طور مستقيم با مشكلات سلامتي مانند ديابت، ناباروري و بيماري هاي قلبي عروقي مرتبط است؟ حتي اگر ورزش مي‌كنيد و درست غذا مي‌خوريد، تجمع بيش از حد ر جرم وي دندان‌ها مي‌تواند سلامت شما را به خطر بيندازد.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 

برنامه ريزي منظم براي بررسي و جرمگيري، تعداد باكتري ها در دهان شما را محدود مي كند و در نتيجه، خطر انتشار آنها به سيستم قلبي عروقي شما را كاهش مي دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۳:۳۱ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

نشانه‌هاي دندان عقل نهفته چيست؟

دندان عقل چيست؟
متأسفانه دندان عقل با توجه به نام آن، شما را باهوش‌تر يا عاقل‌تر نمي‌كند. ايمپلنت دندان در رشت دندان‌هاي عقل سومين دسته از دندان‌هاي آسياب هستند كه معمولاً در اواخر نوجواني و اوايل بيست سالگي ايجاد مي‌شوند. با گذشت زمان، اندازه فك انسان كاهش يافته و همين امر باعث شلوغ شدن يا نهفته شدن دندان‌هاي عقل مي‌شود. هنگامي كه اين اتفاق مي‌افتد، دندان عقل بايد كشيده شوند. با اين حال، برخي از افراد هستند كه دهان آنها به اندازه كافي بزرگ است كه بتواند رديف سوم دندان‌هاي آسياب را در خود جاي دهد.

نشانه‌هايي كه دندان عقل شما نياز به كشيدن دارد؟
برخي از افراد ممكن است در زمان رويش دندان عقل دردي را احساس نكنند. اما به آن معنا نيست كه نياز به كشيدن دندان عقل ندارند. در ادامه برخي از نشانه‌هاي وجود دندان عقل نهفته را با هم بررسي مي‌كنيم. اگر هر يك از اين علائم و مشكلات رايج دندان عقل را داريد، به دندانپزشك مراجعه كنيد.

۱- درد يا حساسيت دندان
همه دندان‌ها هنگام بيرون آمدن ممكن است كمي احساس ناراحتي كنند، اما دندان عقل نهفته يا عفوني مي‌تواند باعث درد يا حساسيت شديد در پشت دهان شما شود. درد دندان عقل با احساس ضربان شديد يا فشار در پشت دهان مشخص مي‌شود.

۲- لثه‌هاي متورم
عفونت لثه ناشي از دندان عقل نهفته ممكن است باعث شود لثه اطراف قرمز يا متورم به نظر برسد يا در لمس حساس شود.

۳- بوي بد دهان يا طعم بد دهان
به دليل موقعيت قرارگيري دندان عقل، مسواك زدن يا نخ دندان كشيدن در قسمت عقب دندان را دشوار مي‌كند. اين امر مي‌تواند منجر به تجمع باكتري‌ها، ذرات غذا و ايجاد بوي بد در دهان شود.

۴- فك سفت يا دردناك
دندان عقل مي‌تواند به دندان‌ها و فك‌هاي اطراف فشار وارد كند. اين امر ممكن است باز و بسته كردن دهان را سخت تر كند يا باعث درد شود. معمولاً اولين و احتمالاً شايع‌ترين علامتي كه نشان دهنده رويش دندان عقل است همين درد است. اين درد مبهم در فك مي‌تواند آنقدر ثابت باشد كه باعث سردرد يا ميگرن شود. همچنين مي‌تواند در حين جويدن ايجاد درد كند.

۵- كيست
اگر دندان عقل نهفته درمان نشود، ممكن است به مرور زمان كيست‌ها (كيسه‌هاي پر از مايع) در داخل دهان شما ايجاد شود. اينها مي‌توانند به ريشه دندان، فك و اعصاب اطراف آسيب برسانند.

۶- مشكلات سينوسي
دندان عقل مشكل دار در فك بالا گاهي اوقات مي‌تواند به حفره سينوسي فشار وارد كند. اين فشار مي‌تواند منجر به درد سينوسي، احتقان يا سردرد شود.

۷- گوش درد، سردرد يا گردن درد
درد دندان يا فك ناشي از مشكلات دندان عقل ممكن است به گوش، سر يا گردن كشيده شود، به خصوص اگر دندان عقل نهفته مشكل دار درمان نشود.

۸- ازدحام بيش از حد دندان‌ها
شايد دندان‌هاي صاف و منظمي داريد. اما ناگهان شروع به جابجايي، همپوشاني و شلوغ شدن مي‌كنند. ممكن است دليل آن وجود دندان عقل نهفته باشد. دندان عقل مي‌تواند منجر به مشكلات لثه شود. همچنين باعث به دام افتادن غذا شده كه در نهايت منجر به عفونت و پوسيدگي دندان مجاور مي‌شود. 

۹- حساسيت دمايي
يكي ديگر از شاخص‌هايي كه شما بايد دندان عقل خود را برداريد، حساسيت به گرما و سرما است.

۱۰- دندان نهفته
يكي ديگر از علائم بسيار رايج، دندان‌هاي نهفته است. اين حالت زماني اتفاق مي‌افتد كه فضاي كافي در دهان وجود نداشته باشد و دندان‌ها با زاويه رويش كنند. دندان‌هاي نهفته مي‌تواند باعث مشكلات فك و مشكلات جدي ديگر شوند.

راه‌هاي بهبودي سريع بعد از جراحي دندان عقل نهفته 
بسياري از مردم از كشيدن دندان عقل خود ناراحت و نگران هستند در حالي كه در واقع اين يك روش كاملا استاندارد و معمول است. اين فرآيند توسط دندانپزشك انجام مي‌شود. با اين حال، اگر دندان‌ها نهفته باشند يا نياز به برش در لثه داشته باشند، جراح دهان اين جراحي را انجام خواهد داد.

پس از جراحي دندان عقل نهفته، دندانپزشك از بخيه‌هاي جراحي براي بستن زخم استفاده مي‌كند تا امكان بهبودي مناسب و سريع فراهم شود. دارو‌هايي براي كاهش درد و تورم، دهانشويه و دستورالعمل‌هايي براي مراقبت‌هاي ويژه نجويز مي‌شود. مهم است كه دستورالعمل‌هاي دندانپزشك را به دقت انجام دهيد. از خوردن غذاهاي جامد تا زمان بهبودي كامل خودداري كنيد. 

پس از خوردن و نوشيدن حتما ناحيه جراحي را كاملاً تميز ‌كنيد. سيگار كشيدن (و هر عمل مكيدن ديگري، مانند استفاده از ني) مي‌تواند باعث عفونتي به نام حفره خشك شود. اين عارضه بسيار دردناك است و نياز به مراجعه مجدد به دندانپزشك يا جراح دهان دارد. 

بهبودي پس از كشيدن دندان عقل مدتي طول مي‌كشد. با رعايت دقيق دستورالعمل‌هاي دندانپزشك بهبودي سريع خود را تضمين كنيد. اگر فك شما بدون دليل درد گرفت فورا به دندانپزشك مراجعه كنيد. ممكن است دليل آن فقط دندان عقل شما نباشد. با چنين روشي سريع و ساده، در كمترين زمان احساس بهتري خواهيد داشت.

نشانه‌هاي رويش دندان عقل نهفته چيست؟
دندان عقل هميشه نيازي به كشيدن ندارد، اما دندان نهفته مي‌تواند باعث عفونت و مشكلات طولاني مدت شود. دندان‌هاي عقل (يا آسياب سوم) آخرين دندان‌هايي هستند كه در دهان رويش مي‌كنند. اين دندان‌ها معمولاً در اواخر نوجواني و اوايل جواني ظاهر مي‌شوند. با اين حال برخي از افراد دندان عقل ندارند يا در زير لثه گير كرده و نهفته است.

ممكن است دندان عقل در لثه گير كرده باشد. (معروف به نهفتگي)
فقط تا حدي از لثه بيرون مي‌آيد. 
در زاويه اشتباه از لثه عبور مي‌كند.
باعث شلوغي و به هم ريختگي دندان‌هاي اطراف مي‌شود.
اگر دندان عقل نهفته باعث درد شد، دندانپزشك معمولاً برداشتن دندان عقل يا يك درمان جايگزين را براي تسكين علائم و كمك به محافظت از سلامت دهان و دندان توصيه مي‌كند. 

آيا دندان عقل بايد برداشته شود؟
درد دندان عقل در زمان رويش خود به خود از بين مي‌رود. اما دنداني كه نهفته است يا باعث مشكلات ديگري در دهان شما شده نياز به مراقبت حرفه اي دارد. مشكلات دندان عقل درمان نشده مي‌تواند منجر به عوارض ديگري مانند عفونت يا بيرون راندن دندان‌هاي شما و به هم ريختگي آنها شود. 

اگر با دندان درد يا علائم ديگر به كلينيك دندانپزشكي مراجعه مي‌كنيد يا در معاينه منظم، متوجه علائم مشكل شديد، دندانپزشكان ممكن است كشيدن دندان عقل را توصيه كنند. برداشتن دندان عقل بسته به شرايط فردي مي‌تواند يك روش ساده يا پيچيده باشد.

اگر قصد داريد ارتودنسي كنيد و دندانپزشك متوجه شود فضاي كافي در فك شما براي بيرون آمدن دندان عقل وجود ندارد، ممكن است برداشتن دندان عقل نيز توصيه شود.

انواع دندان عقل نهفته
چندين نوع نهفتگي مي‌تواند بر نوع علائمي كه ممكن است تجربه كنيد تأثير بگذارد.

نهفتگي مزيال
در زمان رويش دندان عقل اگر تاج دندان عقل به سمت جلوي دهان زاويه پيدا كند به آن نهفتگي مزيال مي‌گويند. اين نوع نهفتگي بسيار شايع است.

نهفتگي ديستال
در زمان رويش دندان عقل، در صورتي كه تاج دندان به سمت پشت دهان زاويه پيدا كند نهفتگي ديستال رخ مي‌دهد. اين نهفتگي بسيار نادر است.

نهفتگي عمودي
اگر دندان عقل در جاي درست شروع به رشد كرده باشد اما از خط لثه بيرون نزند نهفتگي عمودي ايجاد شده است. 

نهفتگي افقي
اگر دندان عقل نهفته به صورت افقي رويش پيدا كند و به طور كامل زير خط لثه باشد به آن نهفتگي افقي گفته مي‌شود. 

هر يك از اين انواع نهفتگي مي‌تواند در بافت سخت يا نرم رخ دهد. نهفتگي بافت نرم به اين معني است كه دندان عقل از استخوان فك بيرون آمده است اما نتوانسته از بافت لثه بيرون بيايد. 

نهفتگي بافت سخت به اين معني است كه دندان عقل هنوز به طور كامل توسط بافت لثه و استخوان فك پوشيده شده است.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 

چگونه دندان عقل نهفته تشخيص داده مي‌شود؟
دندانپزشك به دنبال بافت متورم در ناحيه‌اي كه دندان بيرون نيامده يا فقط تا حدي بيرون آمده است، مي‌گردد. دندان نهفته ممكن است به دندان‌هاي مجاور فشار وارد كند. در اين شرايط لثه‌هاي اطراف اين ناحيه ممكن است علائم عفونت مانند قرمزي، ترشح و حساسيت را نشان دهند. از آنجايي كه لثه‌ها روي دندان عقل نهفته متورم شده و سپس تخليه و سفت مي‌شوند، ممكن است احساس كنيد كه دندان بيرون آمده و سپس دوباره پايين رفته است. اشعه ايكس نيز دندان‌هاي نهفته را به آساني نشان مي‌دهند. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۰۲:۴۴ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

رتبه بندي شركت هاي مشاور

رتبه بندي يا گريد يك نوع معيار صلاحيت گذاري بر اساس استانداردهاي تعريف شده است كه توسط معاونت برنامه ريزي و نطارت راهبردي رياست جمهوري اتخاذ مي شود.ثبت شركتها رتبه بندي با توجه به ميزان توانايي شركت ها (بر اساس نفرات و سوابق آن ها، تجربه ي كاري و ارائه بيمه يا نامه از تامين اجتماعي مبني بر صحت انجام قرارداد مربوطه، توان مالي محاسبه شده شركت بر اساس اظهارنامه مالياتي آخرين سال كاري) انجام مي گيرد. همچنين، براي رتبه بندي شركت هاي مشاور علاوه بر نيروي فني و مهندسي، امكانات فني و نرم افزاري آن شركت ها نيز مورد ارزيابي قرار مي گيرد.

رتبه بندي يك شركت در بخش هاي زير صورت مي گيرد:
رتبه بندي پيمانكاري
رتبه بندي مشاوران
رتبه بندي اندوه سازان
رتبه بندي شركت هاي EPC
رتبه بندي شركت هاي انفورماتيك

رشته هاي پيمانكاري شامل ساختمان و ابنيه، راه و ترابري، صنعت و معدن، تاسيسات و تجهيزات، كشاورزي، آب، مرمت آثار باستاني، كاوش هاي زميني، ارتباطات،نفت و گاز و نيرو و رشته هاي مشاوران شامل گروه شهرسازي و معماري، گروه راه و ترابري، گروه مهندسي آب، گروه مطالعات كشاورزان، گروه انرژي، گروه پست و مخابرات، گروه صنعت، گروه معدن، گروه نفت و گاز، گروه تخصص هاي مشترك مي باشد.

شركت هاي پيمانكاري با توجه به قراردادها و امكانات و افراد امتيازآور از 1 تا 5 رتبه بندي مي شوند ولي شركت هاي  مشاور از 1 تا 3 رتبه بندي اخذ مي كنند كه 3 پايين ترين و 1 بالاترين رتبه است. لازم به ذكر است شركت هاي مشاور در زمينه طراحي و نظارت، و نظارت بر ساخت فعاليت مي كنند و واسطه بين پيمانكار و كارفرما هستند.

از جمله فوايد رتبه بندي شركت هاي مشاور عبارتند از:
-يكي از شرايط عقد قرارداد با شركت ها و سازمان هاي دولتي رتبه بندي شركت است. در غير اين صورت مراكز دولتي اجازه ندارند با شركت هايي كه فاقد رتبه هستند قرارداد ببندند.
-رتبه بندي شركت ها در صنايع گوناگون مي تواند نماي كلي از وضعيت شركت ها باشد.
-شركت هاي پيمانكاري براي شركت در مناقصات دولتي بايد داراي گواهي نامه ي صلاحيت پيمانكاري باشد.

شرايط عمومي تعيين صلاحيت و دريافت گواهي رتبه شركت ها:
1-شركت در سازمان ثبت شركت ها به ثبت رسيده باشد. (جهت اخذ رتبه، نخستين قدم، ثبت يك شركت است)
2-شركت واجد شرايط و امتيازات لازم براي تعيين صلاحيت در رتبه مورد نظر  طبق ضوابط و دستورالعمل هاي لازم باشد.
3-شركت محروميت يا ممنوعيتي براي انجام كارهاي مربوطه نداشته باشد (عدم سوءپيشينه حرفه اي)
4-هيچكدام از مديران شركت نبايد كارمند دولت باشند.
5-سابقه كار مفيد و مرتبط مدير عامل و اعضاء هيات مديره موظف بر اساس جداول 1-7 آيين نامه ضروري مي باشد.
6-امتياز مدرك تحصيلي هيات مديره و پرسنل فني امتيازآور فقط در يك شركت پيمانكاري يا مشاوره يا طرح ساخت محاسبه گردد.

مدارك مورد نياز جهت اخذ رتبه مشاور:
-اصل گواهينامه رتبه بندي در صورت دارا بودن رتبه قبلي
-آخرين صورتجلسه سهامداران
-كپي شناسنامه و كارت ملي و مدارك تحصيلي در قطع A4
-كپي كارت پايان خدمت فارغ التحصيلان تا 3 سال گذشته
كپي برابر اصل مدارك تحصيلي و اصل مدارك تحصيلي جهت بازديد كارشناس
-كپي برابر اصل روزنامه هاي رسمي و اوراق ثبتي شامل: شركتنامه و تقاضانامه، اساسنامه از طريق سازمان ثبت شركت ها
-تعهدنامه سازمان يا تعهد نامه محضري و تعهد نامه منع مداخله كاركنان دولت.
-اصل پرينت گواهي تامين اجتماعي
-اظهارنامه مالياتي تاييد شده توسط سر مميز مالياتي مربوطه شامل ترازنامه و جدول شماره 6 همين طور جدول سود و زيان يا جدول شماره 5
-تاييديه كاركردها شامل: مفاصا حساب بيمه، سند ذيحسابي، آخرين صورت وضعيت تاييد شده توسط كارفرماي اصلي به همراه نامه گواهي تاييد كار انجام شده در سربرگ كارفرما جهت اخذ رتبه مشاور

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


-سابقه كار شركت هاي نامبرده در پرينت تامين اجتماعي با ذكر نوع فعاليت و سمت فرد در آن شركت (همراه داشتن آدرس و تلفن در سربرگ آن شركت و شماره و تاريخ الزامي مي باشد) شركت هاي مذكور يا داراي رتبه بوده و يا نمونه قرارداد ارائه گردد.
-كپي موافقتنامه يا قرارداد به همراه تاييديه كاركردها (پشت هر پيمان)
-آدرس و شماره تلفن افراد امتيازآور و سهام داران 5% و زير 5%سهم در سربرگي كه داراي شماره تاريخ و آدرس باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۵۸:۱۴ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

آيا در آمدن دندان عقل درد دارد؟

علت درد هنگام در آمدن دندان عقل چيست؟
رويش دندان عقل مي‌تواند با علائم درد در دهان شما همراه باشد كه  ايمپلنت اقساطي در رشت در ادامه آن‌ها را با هم بررسي مي‌كنيم.

درد و تورم لثه
هنگامي‌كه دندان عقل در حال رشد به سطح لثه مي‌رسد، ممكن است لثه در نزديكي دندان عقل تورم كند و درد ايجاد شود.

درد در ناحيه‌ي گوش و فك

رويش دندان عقل ممكن است به همراه درد در ناحيه‌ي گوش و فك همراه باشد. اين درد ممكن است به دنبال فشار دندان عقل بر دندان‌هاي مجاور يا تورم لثه به وجود بيايد.

درد و محدوديت در باز شدن دهان 
اگر فضاي كافي براي رشد دندان عقل وجود نداشته باشد درآمدن دندان عقل مي‌تواند باعث درد و محدوديت در باز شدن دهان شود. 

درد و تهوع
اين علايم ممكن است به دليل تاثير دندان عقل بر ناحيه‌اي از دهان يا به دليل التهابات مرتبط با رشد دندان‌ها باشد.

خونريزي لثه
در مواردي كه لثه اطراف دندان عقل التهاب داشته باشد يا در زمان در آمدن در تماس با دندان‌هاي مجاور باشد، ممكن است خونريزي در لثه آن قسمت رخ دهد.

حساسيت به غذاهاي سرد يا گرم
رويش دندان عقل ممكن است باعث حساسيت دندان‌هاي مجاور يا لثه در نزديكي دندان عقل به غذاهاي گرم يا سرد‌ پيدا كنند.

عفونت لثه (پريكورنيت) و تورم مكرر
گاهي به علت عدم توانايي در تميز نگه داشتن قسمت پشتي دهان كه دندان‌هاي عقل در آنجا رشد كرده اند، عفونت‌هاي تكراري در لثه (پريكورنيت) ايجاد شده و باعث تورم و درد مي‌شود.

دندان عقل نيمه نهفته
دندان‌هاي عقل به دليل كمبود فضا در دهان به طور كامل رشد نمي‌كنند و به صورت نيمه نهفته باقي مي‌مانند. اين وضعيت ممكن است همراه با درد و عدم راحتي در دهان باشد.

درد دندان عقل چند روز طول مي‌كشد؟
مدت زماني كه درد دندان عقل طول مي‌كشد، به عوامل مختلفي از جمله وضعيت دندان عقل، فرم رويش آن، واكنش شخص به درد، نوع و شدت مشكلات مرتبط با رويش دندان عقل بستگي دارد. به طور كلي، درد دندان عقل مي‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بكشد. 

در برخي افراد، رويش دندان عقل ممكن است بدون علائم و درد اتفاق بيفتد. در ديگران، اين فرآيند ممكن است با علائم كمتري همراه باشد و درد مدت زمان كمي‌بهبود يابد. اما در برخي موارد، درد شديد و مزاحمت در ناحيه‌ي لثه و دندان عقل ايجاد مي‌كند كه ممكن است مدت زمان طولاني‌ ادامه يابد.

اگر با درد دندان عقل مواجه شده‌ايد، بهتر است به دندان‌پزشك مراجعه كنيد. دندان‌پزشك مي‌تواند وضعيت شما را ارزيابي كند و در صورت لزوم تشخيص و درمان مناسب را انجام دهد. همچنين، در صورتي كه درد شديد و طولاني در لثه اطراف دندان عقل داريد، بهتر است به سرعت به دندان‌پزشك مراجعه كنيد تا از مشكلات جدي‌تر از جمله التهابات شديد (پريكورنيت) پيش‌گيري كنيد.

علائم رايج درد در دندان‌ عقل چيست؟
گاهي احساس مي‌كنيد كه در قسمت انتهاي دهان دنداني در حال رويش است. درد حسي است كه نشان دهنده رويش است. دندان‌هاي عقل در حال رشد هستند و زماني كه به سطح لثه مي‌رسند ايجاد درد و تورم در لثه‌هاي انتهايي دهان مي‌كنند.
منشاء درد گاهي فشار وارد شده به دندان‌هاي مجاور دندان عقل است. در برخي از افراد دندان عقل فضاي كافي براي بيرون آمدن ندارد. در اين شرايط به دليل كمبود فضا به دندان‌هاي مجاور فشار وارد كرده و باعث درد و تورم در آن قسمت مي‌شوند.
به دليل موقعيت قرارگيري دندان‌هاي عقل دسترسي براي تميز كردن آنها كمي‌دشوار است. در اثر تميز نشدن قسمت انتهايي دهان، التهاب لثه (پريكورنيت) ممكن است ايجاد شود كه درد، تورم و خونريزي را به همراه دارد. 
ترك يا شكستگي و ترميم‌هاي دنداني نامناسب در نزديكي دندان‌هاي عقل باعث ايجاد درد در دندان عقل مي‌شوند. 
علائم وجود دندان عقل 
در برخي موارد ممكن است درد دندان عقل همراه با علائمي‌همچون تورم، قرمزي، خونريزي لثه، بوي نامطبوع دهان، درد در سر و گردن و درد هنگام باز شدن دهان باشد. در هر صورت، اگر شما با علائم درد دندان عقل مواجه شده‌ايد، بهتر است به دندان‌پزشك مراجعه كنيد. تشخيص و درمان به موقع مي‌تواند از بروز مشكلات جدي‌تر جلوگيري كند.

براي كاهش درد دندان عقل چه كاري انجام دهيم؟
براي كاهش درد دندان عقل كار‌هاي زير را انجام دهيد تا درد به صورت موقت تسكين پيدا كند. در اولين فرصت به دندان‌پزشك مراجعه كنيد تا وضعيت شما ارزيابي و درمان مناسب انجام شود.

بهداشت دهان و دندان: از طريق تميز نگه داشتن دهان و لثه، مي‌توانيد از تجمع باكتري‌ها جلوگيري كنيد. دندان‌ها و لثه را دقيقاً بشوييد و از مصرف غذاها و نوشيدني‌هايي كه باعث ايجاد ترك خوردگي در دندان مي‌شوند، پرهيز كنيد.

آب نمك ولرم: آب گرم را با يك قاشق چايخوري نمك مخلوط كنيد و با آن دهانتان را شستشو دهيد. اين كار مي‌تواند به تسكين درد كمك كند.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 

استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها: اگر دندان عقل به علت التهاب يا عفونت درد گرفته باشد، پزشك ممكن است آنتي‌بيوتيك‌ها را تجويز كند. اما بايد به توصيه دندان‌پزشك خود عمل كنيد و تا پايان دوره، مصرف آنتي‌بيوتيك را ادامه دهيد.

مصرف داروهاي ضد التهاب و ضد درد: داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي (NSAIDs) مانند ايبوپروفن (Advil) يا ناپروكسن (Aleve) مي‌توانند به تسكين درد كمك كنند. 

خنك كننده‌ها: مصرف موادي مانند ژل‌هاي خنك كننده يا گذاشتن يخ روي گونه مي‌تواند به كاهش تورم و درد كمك كند. 

تغذيه مناسب: در زمان درد غذاها و نوشيدني‌هاي ملايم و نرم مصرف كنيد تا دندان‌ها تحريك نشوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۵۷:۳۰ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

ثبت شركت در گرجستان

ثبت شركت در گرجستان از سوي ايرانيان و سرمايه گذاران مورد توجه است زيرا بانك جهاني، گرجستان را به عنوان يكي از پيشتازترين كشورها در اصلاحات اقتصادي معرفي كرده است و گرفتن كارت بازرگاني فوري در سال 2010 اين كشور را در رتبه يازدهم از نظر سهولت در سرمايه گذاري ثبت كرده است.

گرجستان هم اكنون در رده كشورهايي نظير استراليا، نروژ و ژاپن قرار دارد. مالكيت خارجي شركتهاي گرجستاني آزاد بوده و براي سرمايه گذاران خارجي محدوديتي وجود ندارد. در حال حاضر، اين امكان فراهم آمده است تا شركتهاي خارجي در گرجستان حساب هاي داراي سوددهي افتتاح نمايند و سرمايه گذاران از عوارض واردات و مالياتهاي گمرگي معاف باشند.

بطور كلي دولت گرجستان با تدوين فعاليتهاي سرمايه گذاري و حفظ ساختارهاي اقتصادي خدماتي را فراهم آورده تا شرايط مناسبي براي سرمايه گذاران خارجي جهت ثبت شركت هاي خصوصي ايجاد نمايد. سيستم اقتصادي اين كشور در جهت آزادسازي اقتصادي حركت كرده و سرمايه گذاري براي اتباع خارجي آزاد است و اتباع كشورهاي خارجي حق مالكيت بر اموال منقول و غير منقول را دارند و در صورت ارايه اسناد مثبته، انتقال هر مقدار ارز حاصل از فعاليت اقتصادي امكان پذير است.

يكي از بهترين روش هاي سرمايه گذاري در گرجستان، ثبت شركت مي باشد. ثبت شركت در گرجستان يك نوع سرمايه گذاري محسوب مي شود و اسمي كه جهت ثبت شركت در گرجستان انتخاب مي شود نشان دهنده موضوع فعاليت آن مي باشد. امتياز اخذ اقامت و ثبت شركت در گرجستان به هيچ شخص يا شركتي واگذار نشده است براي همين هر شخصي مي تواند به راحتي و با كمك  يك مترجم خوب كارهاي خود را انجام دهد. اما از آنجايي كه هر برنامه ريزي اقتصادي و پولي نيازمند مديريت بهينه مي باشد حضور يك مشاور يا وكيل كه اطلاعات كامل و صحيحي در چارچوب قوانين حقوقي ثبت شركتها داشته باشد ميتواند كمك موثري باشد.

متداول ترين نوع ثبت شركت در گرجستان، شركت با مسؤليت محدود است كه طيف گسترده اي از تجارت و مشاغل را پوشش مي دهد. در ثبت شركت در گرجستان مطابق پروانه اي كه صادر مي شود براي انجام فعاليت، شخص مي تواند هر شغلي را انتخاب كند و غير از مشاغل مربوط به توليد و توزيع دارو هر شركتي را با هر عنواني هم چون رستوران و سوپرماركت و...  با همان مجوز ثبت كند و فرد با هيچ مشكلي روبه رو نمي شود.

ثبت شركت در گرجستان كار سختي به نظر نمي آيد اما از آنجايي كه بهتر آن است تمامي جزئيات قانوني و حقوقي مربوط به امور تجاري و اقتصادي را در نظر گرفت سپردن اين امور به افراد باتجربه و كاردان روند ثبت شركت و كليه امور اداري را آسان مي كند. 

شركتهايي كه در گرجستان مي توان ثبت نمود جهت سرمايه گذاري عبارتند از:
شركتهاي با مسوليت محدود 
شركت تضامني محدود
شركت سرمايه گذاري فردي
شركت سهامي خاص
مراحل معمول ثبت شركت عبارتند از:

اخذ اقامت از طريق اقدام براي ثبت شركت با مسؤليت محدود
استخدام پرسنل براي شركت ثبت شده
فعال نمودن شركت
پرداخت كردن بيمه كاركنان
پرداخت ماليات براي پرسنل مذكور
پرداخت بيمه و مالياتهاي مرتبط با فعاليتهاي شركت
در صورتي كه شخص به صورت حضوري اقدام به ثبت شركت در گرجستان نمايد پروسه روال معمول خود را طي خواهد كرد اما چنانچه  از طريق وكيل يا مشاور اقدامات مربوط به ثبت شركت را انجام دهند چنين مراحلي را بايد طي نمايد:

انتخاب وكيل براي تهيه مدارك لازم به زبان گرجي

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


مطالعه و امضاي اسناد.
گرفتن شماره ثبت شركت.
حضور در محضر خانه و ثبت مدارك در حضور و صدور نامه معرفي به شهرداري توسط محضر.
مراجعه به بانك هاي معتبر گرجستان بعد از شماره ثبت و افتتاح حساب.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۲۵:۲۲ توسط:nik موضوع: نظرات (0)

روش آزمايش اندازه گيري هماتوكريت خون

آزمايش هاي خون شامل آزمايش هايي از قبيل تعيين سرعت رسوب گلبول هاي قرمز، آزمايش شمارش گلبول هاي سفيد و قرمز و هماتوكريت خون مي باشد. هود لامينار هماتوكريت خون يا  HCT ( مخفف Hematocrit ) به تعيين نسبت حجمي گلبول هاي قرمز (RBC) به كل حجم خون گفته مي شود كه مي توان با كمك يك سانتريفيوژ انجام اين فرآيند را  تسهيل كرد. اما بايد توجه كرد كه به دليل آن كه 3 تا 8 درصد از پلاسما در ميان گلبول هاي قرمز باقي مي ماند، هماتوكريت طبيعي برابر با 96 درصد هماتوكريت اندازه گيري شده مي باشد.


به دليل آن كه تغيير در هماتوكريت خون مي تواند هشداري جدي براي سلامتي افراد باشد، انجام اين آزمايش در صورت تشخيص پزشك ضروري مي باشد. در ادامه با روش انجام اين آزمايش، دلايل و عوامل آن و همچنين دستگاه ها و تجهيزات مورد نياز آن آشنا خواهيم شد.

دلايل نياز به انجام آزمايش هماتوكريت خون
اين آزمايش براي تشخيص بيماري هايي نظير سرطان خون، كم خوني، كاهش آب بدن و همچنين سوء تغذيه و رژيم غذايي اشتباه انجام مي شود. نتايج به دست آمده از اين آزمايش مي تواند به پزشك در تشخيص اثرات و واكنش بدن به درمان بيماري هاي خاص كمك كند.

مقادير طبيعي و غير طبيعي هماتوكريت خون و عوامل آن ها
حجم گلبول هاي قرمز خون نسبت به حجم كل خون هم مانند ساير مولكول هاي خوني بسيار مهم است. اين محاسبه كمي مي تواند در تشخيص و سپس درمان بسياري از بيماري ها كمك قابل توجهي كند.

اين مقدار با توجه به سن و جنسيت متفاوت است. مقادير طبيعي هماتوكريت خون براي زنان در محدوده 37 تا 47 درصد و براي مردان 42 تا 52 درصد تعيين شده است.

علل كاهش يا افزايش سطح گلبول هاي قرمز خون نسبت به حجم كل خون
اسهال، بيماري هاي ريوي، از دست دادن زياد آب بدن، سوختگي، بيماري هاي مادرزادي قلب و غيره از عوامل افزايش آناز ميزان طبيعي مي باشند.
بيماري هاي مغز استخوان، پركاري تيروئيد، سيروز كبدي، خونريزي داخلي و غيره از عوامل كاهش آن از مقادير طبيعي هستند.
علائم كاهش و افزايش هماتوكريت خون
كاهش سطح هماتوكريت : خستگي و بي حالي، سرگيجه، سياهي رفتن چشم، تيرگي دور چشم، سردي دائمي دست و پا …
افزايش سطح هماتوكريت : تنگي نفس، اختلالات در بينايي، سردرد، خارش پوستي، سوزش كف پا، احساس سبكي در سر …
تجهيزات آزمايشگاهي مورد  نياز
لانست
لوله مويين هپارينه
سانتريفيوژ ميكروهماتوكريت
خط كش مخصوص اندازه گيري

روش انجام آزمايش اندازه گيري ميزان هماتوكريت خون
ابتدا يكي از انگشتان دست فرد را با پنبه آغشته به الكل تميز كنيد و سپس با استفاده از لانست خراش كوچكي بر روي انگشت فرد ايجاد كنيد. قطره اول خون را با پنبه پاك كرده و سپس لوله موئين هپارينه     ( لوله موئيني كه نوار قرمز رنگ دارد و حاوي ماده اي است كه  براي جلوگيري از لخته شدن خون استفاده مي شود ) شده را با خون فرد تماس دهيد به طوري كه حدود 4/3 از حجم لوله با خون فرد پر شود. يك سر لوله موئين را با موم مخصوص هماتوكريت مسدود كنيد.

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

 

لوله ها را به صورت موازي در داخل دستگاه سانتريفيوژ ميكروهماتوكريت قرار دهيد. توجه كنيد كه موازنه بين لوله ها حفظ شود و لوله هايي با حجم يكسان رو به روي هم قرار گيرند. زيرا در صورت عدم رعايت اين نكته امكان آسيب به دستگاه و يا شكستگي لوله ها و درست انجام نشدن آزمايش وجود دارد. دور دستگاه را روي 10000 در دقيقه تنظيم كرده و به مدت 5 دقيقه لوله هاي محتوي خون را سانتريفيوژ كنيد تا با استفاده از نيروي گريز از مركز گلبول هاي قرمز از بخش پلاسماي خون جدا شوند. پس از خاموش كردن دستگاه چند دقيقه صبر كرده و سپس لوله ها را در بياوريد. ارتفاع قسمت حاوي گلبول هاي قرمز و ارتفاع كل خون را با خط كش برحسب ميلي متر اندازه گيري كنيد. بدين ترتيب با نسبت گيري از عدد ميزان هماتوكريت خون بدست مي آيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۲۸:۴۲ توسط:nik موضوع: نظرات (0)